پایان توان بازدارندگی اشغالگران صهیونیست در برابر قدرت روز افزون حزب‌الله

پایان توان بازدارندگی اشغالگران صهیونیست در برابر قدرت روز افزون حزب‌الله
يکشنبه 18 تير 1402 - 17:42

برخی کارشناسان و ناظران بر این باورند که تاکید رسانه های اسرائیلی بر لزوم «توقف همه چیز و آماده شدن برای جنگی بی سابقه » ناشی از ترس از ظرفیت های روزافزون مقاومت به ویژه حزب الله است.

العالم نظرکده

قاسم حدرج تحلیلگر عرب در حوزه روابط بین الملل در گفت‌وگو با برنامه مع الحدث شبکه خبری العالم اظهار داشت: نسل شکست‌ خورده «اسرائیل» آشکارا از توانایی‌های روزافزون حزب‌الله می ترسد.

وی با بیان این که رسانه‌ها و عرصه های نظامی «اسرائیل» از توانایی‌های روزافزون حزب‌الله هراس دارند،خاطرنشان کرد، نسل شکست‌ خورده «اسرائیل» که نسل بعد از 2000 است، جز شکست در مقابله با حزب‌الله چیزی از ارتش اسرائیل ندیده و اکنون این شکست‌ها با مقاومت فلسطین تداوم یافته است.

حدرج تاکید کرد: مهمترین عنصر در شکل گیری محور مقاومت و در شکست های "اسرائیل" شخصیت سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان بود که اسرائیلی ها او را با عناوینی چون "استاد جنگ روانی» و «هنرمند در خوانش صحنه اسرائیل" می نامند.

این تحلیلگر عرب با اشاره به موضوع برپایی دو چادر حزب الله در مزارع شبعا واقع در منطقه مرزی با فلسطین اشغالی و ناامیدی ارتش اسرائیل گفت: حاج محمد رعد معاون حزب الله لبنان گفته بود اگر می توانید چادرها را برچینید وگرنه ساکت باشید. رعد در جریان یک مراسم ختم در شهرک المروانیه خاطرنشان کرده بود، «اسرائیل از یک ماه پیش مدام از دو چادر برپا شده از سوی حزب‌الله در مرز سخن می‌گوید و معتقد است که این دو چادر در آن سوی خط آبی بنا شده است و خواستار برچیده شدن آن‌هاست».

حدرج همچنین به توانمندی نیروهای مقاومت در فرود آوردن پهپادهای رژیم اسرائیل و در اختیار گرفتن آن به جای سرنگون کردن آن تصریح کرد، این فناوری بالا، ترس رژیم اسراییل از توسعه توانمندی های حزب الله در حوزه فنی را افزایش داده است.

این تحلیلگر عرب می گوید مانور ارتش اسرائیل برای شبیه سازی عملیات رویارویی در جنوب لبنان نشان دهنده این است که صهیونیست ها می ترسند جنگ بعدی آنها با حزب الله در لبنان باشد.

وی خاطرنشان کرد حزب‌الله اکنون ابتکار عمل را در خصوص تعیین مرزهای دریایی با لبنان به دست دارد که همه اسرائیلی‌ها آن را شکستی وحشتناک و اعتراف به دست کشیدن از آنچه آنها آب‌های انحصاری اسرائیل می‌نامند، تحت فشار تهدید حزب‌الله با سه پهپاد غیرمسلح می دانند.

تحسين الحلبي، کارشناس مسائل اسرائيل نیز می گوید: آمريكا از ضعف اسرائيل در منطقه مطمئن شده است.

الحلبی خاطرنشان می کند که هم اکنون گروه های مخلتف مقاومت در نبردهای مختلف توانسته اند «اسرائیل» را شکست دهند زیرا توانایی‌هایشان افزایش یافته است در همین زمینه غزه سال 2005 پس از آنکه اشغالگران را مجبور به عقب‌نشینی کرد، توانایی‌های خود را افزایش داد و حزب‌الله از سال 2000 تاکنون با فناوری‌های بسیار مدرن ده‌ها برابر توانمندی‌های خود را ارتقا داده است.

به گفته وی، رژیم اشغالگر در تمام این مدت توانایی هایش تغییر نکرده و به همین دلیل مجبور شد در نهایت از نیروهای آمریکایی کمک بگیرد و برای اولین بار می خواهد از تفنگداران دریایی استفاده کند زیرا از جبهه شمال و جنوب لبنان می ترسد.

در همین حال اسماعیل مسلمانی کارشناس مسائل اسرائیل، معتقد است رژیم اشغالگر در یک بحران داخلی قرار دارد و به دنبال بهانه‌هایی برای منحرف کردن افکار عمومی از این بحران‌ها است.

به گفته وی، استواری مقاومت فلسطین در جنین در برابر تهاجم نیروهای اسرائیلی باعث ترس جدی افکار عمومی اسرائیل شده است، زیرا جنین با تقویت توانمندی های خود در مدت زمان کوتاهی که موجودیت یافته، توانست در برابر ارتش رژیم اسرائیل ایستادگی کند.

پربیننده ترین خبرها