کاخ سفید: تمرکز ما بر پیوستن سوئد به ناتو است/ از ترکیه حمایت می‌کنیم

کاخ سفید: تمرکز ما بر پیوستن سوئد به ناتو است/ از ترکیه حمایت می‌کنیم
سه شنبه 20 تير 1402 - 02:24

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید با بیان اینکه واشنگتن از پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا حمایت می کند، تاکید کرد که تمرکز واشنگتن اکنون بر پیوستن سوئد به ناتو است.

العالم-آمریکا

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: ایالات متحده آمریکا همواره از خواسته ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا حمایت کرده و همچنان از آن حمایت می کند.

این سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در عین حال تصریح کرد: تمرکز ما بر روی سوئد است که آماده پیوستن به ناتو می باشد.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه پس از یک سال ممانعت از پذیرفته شدن درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو، موافقت خود با این موضوع را اعلام کرد.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو پس از گفت‌ وگو با اردوغان و اولف کریسترسون نخست‌وزیر سوئد در حاشیه اجلاس سران پیمان آتلانتیک شمالی در ویلنیوس لیتوانی، امروز را یک روز تاریخی خواند و اعلام کرد: ترکیه با انجام اقدامات مقتضی برای پذیرفتن درخواست عضویت سوئد در ناتو موافقت کرده است.

وی در یک کنفرانس خبری گفت: خوشحالم که اعلام کنم اردوغان موافقت کرده است پروتکل الحاق سوئد را در اسرع وقت به مجلس ترکیه ارسال کرده و از نزدیک با مجلس این کشور برای اطمینان از تصویب آن همکاری کند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: آماده همکاری با اردوغان رئیس جمهور ترکیه و این کشور برای بهبود دفاع و بازدارندگی در منطقه یورو آتلانتیک هستم.

رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد: مشتاقانه منتظر استقبال از کریسترسون نخست وزیر سوئد و این کشور به عنوان سی و دومین متحد ناتو هستم و از استولتنبرگ دبیرکل ناتو به خاطر رهبری قاطعش قدردانی می کنم.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا که همراه با جو بایدن به انگلیس سفر کرده است، روز دوشنبه در پی موافقت ترکیه با پیوستن سوئد به ناتو اعلام کرد: از تعهد ترکیه برای ارجاع تصویب الحاق سوئد به پارلمان استقبال می کنیم.

بلینکن افزود: پیوستن سوئد به عنوان سی و دومین عضو به ناتو، این ائتلاف و امنیت اروپا را تقویت خواهد کرد.

فنلاند و سوئد سه ماه پس از آغاز جنگ در اوکراین، موضع بی‌طرفی را کنار گذاشته و خواستار پیوستن به پیمان نظامی ناتو شدند که این درخواست عضویت باید به تایید تمام ۳۰ عضو این پیمان نظامی برسد.

ترکیه ابتدا به دلیل حمایت این کشورها از حزب کارگران کردستان(پ. ک. ک) با عضویت آن‌ها در ناتو مخالفت کرد، اما اردوغان در ژوئن ۲۰۲۲ در دیداری که در مادرید با رهبران سوئد و فنلاند داشت، یادداشت تفاهمی را امضا کرد و مخالفت با عضویت آن‌ها در ناتو را کنار گذاشت.

پس از امضای این تفاهمنامه که حاوی شروط ترکیه برای تایید عضویت این کشور در ناتو بود، فنلاند شروط ترکیه را اجرا کرد و حدود ۱.۵ ماه پیش فنلاند به طور کامل به عضویت ناتو در آمد ولی به علت خودداری سوئد در اجرای شروط ترکیه، عضویت این کشور تاکنون محقق نشده است.

برای بررسی پرونده درخواست عضویت سوئد در ناتو، تاکنون چهار جلسه مشترک برگزار شده ولی طرفین به تفاهم نرسیده اند و مقامات ترکیه مدعی هستند که کشور سوئد به مخالفان دولت ترکیه از جمله گروه‌های کُرد و حامیان پ. ‌ک. ‌ک در کشور پناه داده و از آنها میزبانی و حمایت کرده و افراد مظنون به اقدامات تروریستی را به ترکیه تحویل نمی‌دهد.

آنکارا خواستار تحویل ۱۳۰ نفر از مخالفان دولت ترکیه برای موافقت با عضویت سوئد در ناتو شده است که بنا به ادعای مقامات آنکارا هم‌اکنون در این کشور ساکن هستند.

ینس‌ استولتنبرگ دبیرکل ناتو به همراه مقامات کشور آمریکا در چند ماه اخیر منتقد جدی موضع اردوغان در خصوص ممانعت از پیوستن سوئد به ناتو بوده‌اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها