دلایل تشدید تنش بین دولت بایدن و نتانیاهو

دلایل تشدید تنش بین دولت بایدن و نتانیاهو
سه شنبه 20 تير 1402 - 15:08

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، کابینه «اسرائیل» و وزرای آن را افراطی‌ترین کابینه توصیف کرد، این توصیف با واکنش بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر روبرو شد و وی بایدن را گستاخ دانست و ایتمار بنی گویر، وزیر امنیت این رژیم هم گفت : اسرائیل دیگر ستاره ای در پرچم آمریکا نیست.

العالم _ نظرکده

هادی قبیسی، پژوهشگر سیاسی گفت: بایدن کابینه اسرائیل را آنگونه که هست، توصیف کرده است. آمریکایی ها این موضوع را در گفتار، تصمیمات و رفتار خود پنهان نمی کنند. آنچه نسبت به آمریکا تغییر اساسی محسوب می شود، این است که این کشور طی یک دهه به تدریج خروج خود را از غرب آسیا اعلام کرده و هم اکنون مجبور است موازنه قدرت را در منطقه غرب آسیا حفظ کند زیرا درگیر جنگ اوکراین است. آمریکا همواره احساس می کند که اسرائیل سعی دارد آن را وارد رویارویی با ایران یا وارد یک رویارویی منطقه ای کند.

قبیسی افزود: در نبردهایی که در دو سال گذشته رخ داد، متوجه شدیم که آمریکا تلاش می‌کرد از کشیده شدن به یک نبرد منطقه‌ای خودداری و در همین حال اسرائیل را کنترل کند. آمریکا هم اکنون می بیند که اسرائیل با رفتار خود داخل کرانه باختری از نظر شهرک‌سازی و عملیات نظامی، به سمت یک رویارویی منطقه‌ای پیش می‌رود در حالی که شرایط کنونی در کرانه باختری نیازمند دقت و موازنه قدرت است نه تقابل و تنش.

حسن منیمنه، پژوهشگر مرکز پژوهشی خاورمیانه نیز گفت: باید تاکید کرد که این اختلاف امری ظاهری است و نه واقعی با این حال اولویت امروز آمریکا اوکراین و مقابله با روسیه و در عین حال اجتناب از تکرار تقابل نظامی اوکراین در تایوان است.

وی تصریح کرد: امروزه اولویت های آمریکا یکی دیدگاه استراتژیک مربوط به دو دشمن اصلی این کشور در جهان یعنی چین و روسیه است، دو کشوری که هم از نظر نظامی و هم از نظر اقتصادی رقیب واقعی آمریکا محسوب می شوند و واشنگتن تمام تلاش خود را به کار می برد تا آن دو را مهار کند و در نتیجه به هیچ وجه مایل نیست در ماجراجویی های کابینه افراطی اسرائیل درگیر شود.

تیسیر نصرالله از اعضای شورای جنبش فتح هم گفت: رئیس جمهور آمریکا وضعیت موجود را توصیف کرد، یعنی افراطی گری که در کابینه اسرائیل وجود دارد که به شدت به زیان روابط استراتژیک بین دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی است زیرا دولت آمریکا حامی انحصاری رژیم اشغالگر، هم از نظر تسلیحاتی و هم از نظر مالی است و با وجود احتلافات ظاهری، هیچ تغییری در سیاست آمریکا در قبال مناقشه فلسطین و اسرائیل ایجاد نشده است.

پربیننده ترین خبرها