نخست وزیر عراق: با ایران برای تسویه بدهی به توافق رسیدیم

نخست وزیر عراق: با ایران برای تسویه بدهی به توافق رسیدیم
سه شنبه 20 تير 1402 - 21:18

«محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق شامگاه سه‌شنبه خبر داد که این کشور به چارچوب توافقی برای تسویه بدهی خود به ایران رسیده است.

العالم - عراق

السودانی با اشاره به توقف صادرات گاز ایران به عراق به دلیل تحریم‌های آمریکا گفت که بغداد توافق کرده که در مقابل واردات گاز، نفت سیاه به ایران بدهد.

نخست وزیر عراق به بحران کمبود برق در این کشور اشاره کرد و گفت که از ابتدای آغاز به کار این دولت دلایل اصلی بحران برق را مشخص کردیم و راه‌ حل‌هایی فوری، میان مدت و طولانی مدت برای آن تعیین کردیم.

وی ادامه داد: بحران برق قابل انتظار بوده و با آغاز هر فصل تابستان، ایجاد می‌شود و باقدرت به سوی تعمیر و نگهداری نیروگاه‌ها پرداخته و پس از آغاز فصل تابستان، تکمیل کردیم.

السودانی گفت: «عملیات ساخت یک نیروگاه در حال اجرا را تسریع بخشیده و یک نیروگاه را در صلاح الدین افتتاح کردیم و تولید برق به دلیل اقدامات دولت به 26 هزار مگاوات رسید».

وی به قرارداد با چند کشور برای تولید گاز در عراق اشاره کرد و گفت که شرکت‌های اماراتی فعالیت در سه چاه را آغاز کرده و همکاری با شرکت‌های چینی نیز در دست انجام بوده و بر اساس این قراردادها، عراق به تولید 600 میلیون متر مکعب گاز خواهد رسید.

السودانی وعده داد که بحران برق در این کشور پس از بی نیاز شدن این کشور از واردات گاز حاصل خواهد شد که این موضوع نیز طی دو تا سه سال آینده محقق خواهد شد.

نخست وزیر عراق گفت که این کشور در حال مرتبط کردن شبکه برق خود با اردن بوده و توافقی نیز برای ارتباط شبکه برق این کشور با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس امضا شده است.

وی افزود: «عراق تمام بدهی‌های خود را تسویه کرده و آن را در حساب شرکت‌های ایرانی قرار داد اما ارسال گاز ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا متوقف شد».

السودانی گفت: «صادرات گاز ایران به عراق بیش از 50 درصد کاهش یافته بود که همین موضوع در تولید برق تاثیر گذار بود».

وی گفت که بحران گاز وارداتی از ایران برای تولید برق در نیروگاه‌های این کشور به پایان رسیده و توافق برای تهاتر نفت سیاه عراق با گاز ایران، برای نخستین بار گرفته شده تا مشکل واردات گاز از ایران پایان یابد

نخست وزیر عراق گفت که واردات گاز از ایران از سرگرفته شده و میزان واردات نیز افزایش خواهد یافت و توافقی نیز در این زمینه امضا شده است.

السودانی تاکید کرد که دولت این کشور به تلاش‌های خود برای مقابله با بحران‌ها ادامه خواهد داد.

پربیننده ترین خبرها