لاوروف: تا زمانی که غرب از تلاش برای شکست مسکو دست نکشد، بحران اوکراین پایان نخواهد یافت

لاوروف: تا زمانی که غرب از تلاش برای شکست مسکو دست نکشد، بحران اوکراین پایان نخواهد یافت
چهارشنبه 21 تير 1402 - 08:09

وزیر امور خارجه روسیه گفت: رویارویی مسلحانه در اوکراین تا زمانی که غرب از برنامه‌های تسلط و شکست مسکو دست نکشد، ادامه خواهد داشت.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش رویترز، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با روزنامه اندونزیایی روزنامه کومپاس که روز چهارشنبه منتشر شد، اظهار داشت: هدف «غرب به رهبری آمریکا» تقویت سلطه جهانی خود است. لاوروف قرار است این هفته در اجلاس سران شرق آسیا و مجمع منطقه‌ای آسه‌آن در جاکارتا شرکت کند؛ اجلاسی که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در آن حضور خواهد داشت.
بر اساس متن این مصاحبه که در وب سایت وزارت خارجه روسیه منتشر شده است، لاوروف می‌گوید: «چرا رویارویی مسلحانه در اوکراین به پایان نمی‌رسد؟ پاسخ بسیار ساده است - تا زمانی که غرب از برنامه‌های خود برای حفظ سلطه دست نکشد و بر تمایل وسواس‌گونه خود برای تحمیل یک شکست استراتژیک به روسیه غلبه نکند، درگیری ادامه خواهد یافت. در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از تغییر در این سیاست دیده نمی‌شود.»
روسیه در فوریه 2022 عملیات نظامی خود را در اوکراین آغاز کرد و آن را یک «عملیات نظامی ویژه» خواند. کی‌یف و متحدانش این منازعه را که اکنون هفدهمین ماه خود را پشت سر می‌گذارد، تهاجم برای تصرف زمین می‌نامند. روز چهارشنبه، روسیه برای دومین شب متوالی و ساعاتی پیش از دیدار ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین با رهبران ناتو در نشست ویلنیوس، موجی از حملات پهپادی را به کی‌یف انجام داد.
غرب می‌گوید می‌خواهد به اوکراین کمک کند تا در درگیری خود با روسیه پیروز شود و قدرت‌های غربی مقادیر زیادی تسلیحات و مهمات مدرن را برای کی‌یف ارسال کرده‌اند.
لاوروف همچنین کی‌یف را متهم کرد طرح صلح اندونزی را نادیده گرفته و در عوض «بسته اولتیماتوم» خود را تبلیغ می‌کند.
اوکراین طرح اندونزی را رد کرده است؛ یک فرمول چند وجهی که شامل درخواست برای ایجاد منطقه غیرنظامی است و موضع کی‌یف را مبنی بر اینکه روسیه باید نیروهایش را از اوکراین خارج کند، تکرار می‌کند.

پربیننده ترین خبرها