محکومیت نفرت پراکنی مذهبی و سوزاندن قرآن کریم از سوی سازمان ملل

پنج‌شنبه 22 تير 1402 - 16:55

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه ای اقدامات نفرت انگیز توهین به مقدسات مذهبی مانند سوزاندن قرآن کریم را محکوم کرد.

العالم - اروپا

بررسی موضوع اقدام موهن سوزاندن قرآن کریم و توهین به مقدسات همچنان در دالان های سیاست بین الملل ادامه دارد، زیرا شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با وجود مخالفت برخی از کشورهای غربی، قطعنامه ای را در محکومیت اقدامات نفرت انگیز توهین به مقدسات مذهبی مانند سوزاندن قرآن کریم، تصویب کرد.

28 عضو این شورا از مجموع 47 عضو آن، از جمله چین و اکثر کشورهای آفریقایی، این قطعنامه را تایید کردند، 7 عضو رای ممتنع دادند و 12 عضو از جمله فرانسه، آلمان، بریتانیا و ایالات متحده به آن رای منفی دادند.

این طرح که توسط پاکستان در واکنش به اقدام موهنی که ماه گذشته ارائه شد، به دنبال تصویب قطعنامه ای بود تا رئیس حقوق بشر سازمان ملل گزارشی در این زمینه منتشر کند و از دولت‌ها بخواهد قوانین خود را بررسی کنند و شکاف‌هایی را که ممکن است مانع از پیشگیری و تعقیب قضایی شود، برطرف کنند.

در این نشست از سازمان ملل متحد درخواست شد که کشورهایی را که چنین قانونی ندارند شناسایی کند و میزگردی با حضور کارشناسان برای بحث در این مورد تشکیل دهد، اما تعدادی از کشورهای غربی در جریان مناظرات مخالفت خود را با قوانین ضد توهین به مقدسات اعلام کردند و در عین حال سوزاندن قرآن کریم در سوئد را به شدت محکوم کردند.

ایالات متحده، اتحادیه اروپا و بریتانیا خواستار رای مخالف به این قطعنامه شدند و برخی از کشورهای آمریکای لاتین از جمله مکزیک و هندوراس نیز رای ممتنع دادند.

در همین راستا، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از حمله به مقدسات مسلمانان انتقاد کرد. اردوغان گفت: «کشورهایی که این قطعنامه را رد کردند باید در آزادی و حقوق بشر خود تجدید نظر کنند. حمله به مقدسات مردم آزادی بیان نیست، بلکه بربریت، عقب ماندگی و نوعی عملیات تروریستی است.»

در 28 ژوئن مصادف با عید قربان یک افراط گرا در سوئد با وجود تظاهراتی که خواستار عدم اجازه چنین اعمالی بود، صفحات قرآن کریم را در مقابل بزرگترین مسجد استکهلم، تحت حمایت پلیس این کشور سوزاند.

پربیننده ترین خبرها