پایان نشست سران کشورهای همسایه سودان در قاهره با یک بیانیه و چند درخواست

پنج‌شنبه 22 تير 1402 - 21:39

درگیری‌ها در خارطوم پایتخت سودان، بین دو طرف درگیری همچنان ادامه دارد. با توجه به روند گسترش درگیری ها و افزایش تلفات غیر نظامیان، نشست سران کشورهای همسایه سودان برای بررسی راه‌های خاموش کردن شعله‌های این جنگ برگزار شد و با انتشار یک بیانیه به کار خود پایان داد.

العالم - جهان اسلام

نشست امروز (پنجشنبه) سران کشورهای همسایه سودان کار خود را در قاهره، پایتخت مصر، با درخواست از دو طرف درگیری یعنی ارتش سودان و شبه نظامیان واکنش سریع برای پایان دادن به جنگ و دعوت به گفتگوی فراگیر به دور از مداخله خارجی به پایان رساند.

کشور مصر امروز میزبانی کنفرانس سران کشورهای همسایه سودان را به منظور بررسی راه‌های پایان درگیری‌های داخلی در این کشور برعهده داشت.

در بیانیه پایانی این نشست بر اهمیت حفظ دولت سودان و توانمندی‌های آن و جلوگیری از تجزیه آن تاکید شده و از تشکیل سازوکار وزارتی در خصوص بحران در سطح وزرای امور خارجه کشورهای همسایه خبر داده است.

این بیانیه با ابراز نگرانی شدید از وخامت اوضاع در سودان، حملات مکرر به غیرنظامیان و تأسیسات بهداشتی و خدماتی را محکوم و از همه طرف های جامعه بین المللی درخواست کمک های امدادی کرد.

در این بیانیه همچنین بر توافق برای تسهیل ورود کمک های بشردوستانه ارائه شده به سودان از طریق خاک کشورهای همسایه با هماهنگی آژانس ها و سازمان های بین المللی مربوطه تاکید شده است.
این نشست نتیجه ابتکار مصر بود که برای میانجیگری بین دو جناح متخاصم آغاز شد و آخرین مورد از مجموعه تلاش های بین المللی با هدف جلوگیری از وقوع جنگ داخلی و تشدید بحران انسانی در کشور سودان به شمار می رود.

پربیننده ترین خبرها