العامری: مایه ننگ است که کارمند خزانه‌داری آمریکا، کنترل عراق را در دست داشته باشد

العامری: مایه ننگ است که کارمند خزانه‌داری آمریکا، کنترل عراق را در دست داشته باشد
پنج‌شنبه 22 تير 1402 - 23:05

رئیس ائتلاف الفتح در پارلمان عراق ضمن انتقاد شدید از وابستگی این کشور به آمریکا، گفت که مایه ننگ است یک کارمند در خزانه‌داری آمریکا، کنترل عراق را در دست داشته باشد.

العالم - عراق

هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح در پارلمان عراق امروز پنجشنبه بار دیگر بر لزوم استقلال اقتصادی این کشور از ایالات متحده آمریکا تأکید کرد.

منظور العامری مداخلات آمریکا و سنگ‌اندازیهای این کشور مانع پرداخت بدهی گازی عراق به جمهوری اسلامی ایران است. آمریکاییها به عراق هشدار داده‌اند که در صورت پرداخت نقدی بدهی خود به تهران، تحت تحریم قرار خواهند گرفت.

موضوع کاهش صادرات گاز ایران به عراق در روزهای گذشته به دلیل مشکل بلوکه شدن مبالغ گازبها نزد بانک تجارت عراق و در نتیجه آن کاهش تولید برق این کشور در صدر اخبار قرار داشت. «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق شامگاه سه شنبه خبر داد که این کشور به چارچوب توافقی برای تسویه بدهی خود به ایران رسیده است.

دفتر نخست وزیری عراق اعلام کرد که بغداد و تهران توافقنامه‌ای را امضا کردند که به موجب آن صادرات گاز ایران به عراق در ازای دریافت نفت خام و سیاه عراق از سر گرفته می‌شود.

العامری در جریان سخنرانی در همایشی به مناسبت هشتمین سالگرد شهادت ابومنتظر المحمداوی از فرماندهان سپاه بدر عراق گفت: از سیاستمداران می‌خواهم که شجاعانه، استقلال اقتصادی ما و خروج از یوق بردگی [آمریکا] را اعلام کنند.

شبکه خبری العهد به نقل از این مقام عراقی گزارش داد، مایه ننگ است که «یک کارمند در خزانه‌داری آمریکا، کنترل عراق را در دست داشته باشد. همه سیاستمداران باید متحد شوند و حاکمیت اقتصادی کامل را محقق کنند.

العامری دی ماه گذشته نیز درباره بحران دلار در این کشور که معلول مداخلات آمریکا بود، گفت: به خاطر اینکه ذخایر دلاری بانک مرکزی عراق در فدرال رزرو آمریکا قرار دارد، عراق استقلال اقتصادی ندارد. همه می‌دانند که چگونه آمریکاییها از دلار به عنوان سلاحی برای گرسنه نگه داشتن ملتها استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه آمریکاییها بیشترین فشار را به عراق وارد می‌کنند تا مانع از روابط این کشور با اروپا و کشورهای جهان شود، تصریح کرد، شرکتهای فرانسوی باید در عراق سرمایه‌گذاری کنند و در اجرای پروژه‌های بزرگ خدماتی و راهبردی شرکت داشته باشند که می‌تواند زیرساختهای این کشور را توسعه دهد.

به گزارش فارس، علی الفتلاوی از رهبران ائتلاف الفتح هم تأکید کرد که ایالات متحده آمریکا عامل اصلی افزایش قیمت دلار در بازارهای عراق است. وی از محمد السودانی نخست وزیر عراق خواست که توطئه جدید آمریکا را برای ملت عراق فاش کند؛ توطئه‌ای که این بار خود را در افزایش قیمت دلار نشان داده است.

این سیاستمدار عراقی خاطر نشان کرد، علت اصلی افزایش قیمت دلار این است که فدرال رزرو آمریکا، نقل و انتقال داراییهای عراقی را به ۱۰% کاهش داده است؛ لذا درآمدهای فروش نفت عراق، به بانک جهانی داده می‌شود و این بانک آن را تحویل فدرال رزرو آمریکا می‌دهد.

الفتلاوی از گروههای سیاسی عراق خواست موضعگیری کنند تا این کشور «مستقل باشد و این حق را داشته باشد که بتواند در داراییهای خود تصرف کند و به همین دلیل باید معامله با دلار نیز در عراق کنار گذاشته شود».

پربیننده ترین خبرها