تکرار تاریخ خونین دارفور؛ آغاز تحقیقات دادگاه لاهه +فیلم

جمعه 23 تير 1402 - 14:33

دادگاه بین المللی لاهه تحقیقات تازه‌ای را درباره جنایات جنگی در منطقه دارفور سودان آغاز کرده است؛ پیش از این سازمان ملل گزارشی را از کشف یک گور دسته جمعی شامل ده ها جنازه در شهر الجنینه، مرکز ایالت غرب دارفور منتشر کرده بود که به دست نیروهای واکنش سریع کشته شده اند.

العالم - افریقا

بار دیگر همان تاریخ خونین در ایالت غرب دارفور سودان تکرار شد و از اواسط آوریل، به دنبال جنگ بین ارتش و نیروهای واکنش سریع، کابوس مرگ به سراغ اهلی این ایالت آمده است.

گور دسته جمعی کشف شده، شامل ده ها جنازه متعلق به زنان، کودکان و افرادی از قبیله المسالیت هستند که در غرب دارفور کشف شده است؛ سازمان ملل ضمن انتشار این خبر، تصریح کرد که این کشتار در روزهای بیستم و بیست و یکم ژوئن گذشته در محله های المدارس و الجمارک در شهر جنینه صورت گرفته است.

راوینا شمداسانی، سخنگوی کمیسریای عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت: جنازه بیش از 87 انسان در یک گور دسته جمعی در خارج از جنینه – که به دست نیروهای واکنش سریع کشته شده اند – دفن شده است. ساکنان محلی ناچار شدند این جنازه ها را در گور دسته جمعی دفن کنند و به این ترتیب خانواده قربانیان نتوانستند مراسم شایسته و درخوری در یکی از گورستان های شهر برگزار کنند.

سازمان ملل اعلام کرده است که بر اساس اطلاعات موثق، عناصر واکنش سریع و دیگر شبه نظامیان وابسته، عاملان این جنایت هستند. کشف این جنایت، دادگاه بین المللی لاهه را بر آن داشت تا تحقیقات تازه ای را درباره جنایات جنگی سودان آغاز کند.

از سه ماه پیش سودان دستخوش هرج و مرج و جنگ داخلی بین دو ژنرال بر سر قدرت شده است و در این بین منطقه دارفور از آسیب این جنگ در امان نماند. در نتیجه این جنگ، ده ها هزار نفر به چاد گریختند. این فاجعه یادآور جنگ در اوایل دهه اول از قرن کنونی در دارفور است که در ان حدود 300 هزار نفر قربانی شدند.

پربیننده ترین خبرها