گزارش العالم؛ موافقت اردوغان با پیوستن سوئد به ناتو و مخالفت متحدانش

جمعه 23 تير 1402 - 20:49

موافقت اردوغان با پیوستن سوئد به پیمان ناتو و ارجاع پرونده برای تصویب به پارلمان ترکیه، بحث و جدل بسیاری به راه انداخت.

العالم - ترکیه

«نضال البرعی» خبرنگار العالم در استانبول گزارش داد که قبل از برگزاری جلسه در پارلمان ترکیه برای بررسی پرونده پیوستن سوئد به ناتو، این پرونده با مخالفت روبرو شد.

فاتح اربکان، متحد اردوغان و رهبر حزب رفاه که دارای پنج کرسی در پارلمان است، خواستار تجدید نظر در این تصمیم شد. وی نسبت به باز کردن فصل های جدیدی در روابط با غرب که منجر به ناامیدی شود، ابراز نگرانی کرد.

«جمیل جیبیر» معاون حزب رفاه در استانبول در مصاحبه با خبرنگار العالم گفت که ما خواستار تجدید نظر در تصمیم اردوغان برای پیوستن سوئد به ناتو هستیم. ما نمی خواهیم که ترکیه وارد یک بحران جدید شود و ناتو دارد از ترکیه سوء استفاده می کند و هیچ کار مفیدی برای ترکیه انجام نمی دهد.

علاوه بر حزب رفاه، برخی از حزب عدالت و توسعه نیز از دادن رای مثبت به این تصمیم امتناع می ورزند؛ از جمله این افراد، مصطفی وارنک وزیر صنعت و فناوری سابق ترکیه است. وی اعلام کرد هرگاه تصمیم پیوستن سوئد به ناتو در پارلمان مطرح شود، او رای مخالف خواهد داد. این امر قطعا امکان موافقت پارلمان با پیوستن سوئد به ناتو را با پیچیدگی مواجه خواهد کرد.

«اصلان بلجی» نویسنده و تحلیلگر سیاسی به خبرنگار العالم گفت که برخی از هم پیمانان اردوغان در پارلمان از حزب عدالت و توسعه با این تصمیم مخالفند چراکه معتقدند سوئد هرگز با درخواست ترکیه از جمله بازگرداندن افراد تحت تعقیب به آنکارا موافقت نخواهد کرد.

سوئد می داند در صورتی که استکهلم به شرایط مورد توافق با اردوغان پایبند نباشد، احتمال زیادی وجود دارد که پارلمان ترکیه این درخواست را رد کند.

تصویب عضویت سوئد در ناتو در انتظار برگزاری جلساتی در پارلمان ترکیه برای رای‌گیری است، که به خاطر آغاز تعطیلات پارلمانی از هفته آینده، پیش از اکتبر آینده اتفاق نخواهد افتاد و در این فاصله مخالفت با این تصمیم در پارلمان ترکیه در حال گسترش است.

پربیننده ترین خبرها