انتقاد چین از موضع انگلیس درباره هنگ کنگ

انتقاد چین از موضع انگلیس درباره هنگ کنگ
شنبه 24 تير 1402 - 00:17

سفیر چین در انگلیس، به صحبت‌های اخیر وزیر خارجه دولت انگلیس درباره هنگ کنگ اعتراض کرد.

العالم - آسیا

«ژنگ زگوانگ»، سفیر چین در انگلیس با ثبت اعتراض رسمی کشورش در وزارت خارجه لندن، این وزارتخانه را به طرح صحبت‌های غلط درباره هنگ کنگ و مداخله در امور داخلی چین متهم کرد.

پایگاه اینترنتی «سی.جی.تی.ان» گزارش داد،‌ اخیرا مقام‌های «منطقه اداری ویژه هنگ کنگ» (SAR) فهرستی از چند مجرم هنگ کنگی تحت تعقیب به اتهام نقض امنیت ملی را منتشر کردند.

مقام‌های پلیس هنگ کنگ جوایزی را برای اطلاعاتی که به دستگیری این مجرمان خارج نشین منجر شود تعیین کردند اما انگلیس که از این مجرمان با عنوان «فعالان دموکراسی‌خواه» یاد می‌کند به چین در ارتباط با این اقدام هشدار داد. «جیمز کلورلی»، وزیر امور خارجه انگلیس ادعا کرد:‌«ما هیچ تلاشی از جانب چین برای ارعاب و ساکت ساختن افراد در بریتانیا و مناطق برون مرزی را تحمل نمی‌کنیم. بریتانیا همواره از حق جهانی آزادی بیان دفاع کرده و از آنهایی به خاطر آن، هدف برخورد قرار می‌گیرند حمایت می‌کند.»

سفیر چین در متن اعتراض رسمی خود به انگلیس یادآوری کرد پلیس هنگ کنگ مطابق با قوانین برای این افراد حکم بازداشت صادر کرده است. ژنگ بیان کرد، مقام‌های این نیرو برمبنای انصاف، عدالت و حقانیت از ثبات و سعادت هنگ کنگ حراست می‌کنند.

ژنگ زگوانگ صحبت‌های مقام‌های انگلیسی درباره هنگ کنگ را بی‌ملاحظه خواند و کلورلی را به تشویق به حمایت از مجرمان متهم کرد. این دیپلمات چینی درباره صحبت‌های کلورلی گفت:‌ «این صحبت‌ها مداخله گستاخانه در امور داخلی چین و نقض شدید قوانین بین‌المللی و هنجارهای اساسی حاکم بر روابط بین‌المللی هستند.»

این سفیر چین تاکید کرد، جامعه هنگ کنگ از زمان اجرای قوانین امنیت ملی از هماهنگی و ثبات بهره‌مند شده و اقتصاد آن به شکل پایدار در حال بهبود است و از حقوق انسانی و آزادی شهروندان هنگ کنگی به خوبی محافظت می‌شود.

ژنگ همچنین گفت، بریتانیا بعد از آنکه هنگ کنگ را به چین واگذار کرد دیگر هیچ حاکمیت یا حق «نظارت» بر این منطقه ندارد. او از مقام‌های دولت انگلیس خواست ذهنیت منسوخ استعمارگرانه خود و هر گونه حرف یا اقدامی که به حاکمیت قانون در هنگ کنگ آسیب وارد می‌کند را کنار بگذارند.

پلیس هنگ کنگ روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، برای هشت فردی که از بابت ارتکاب جرایم امنیت ملی تحت تعقیب هستند از دادگاه درخواست حکم بازداشت کرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها