دردسر یک نماینده آمریکایی بخاطر اظهاراتش درباره نژادپرست بودن اسراییل

دردسر یک نماینده آمریکایی بخاطر اظهاراتش درباره نژادپرست بودن اسراییل
دوشنبه 26 تير 1402 - 08:26

اظهارات یک نماینده حزب دموکرات آمریکا درباره رژیم صهیونیستی و نژادپرست خواندن آن برایش دردسرساز شد.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش رویترز، پرامیلا جایاپال، عضو مجلس نمایندگان آمریکا که ریاست گروه بزرگی از دموکرات‌ها در کنگره آمریکا موسوم به «گروه پیشرو کنگره» را بر عهده دارد، به دلیل آنکه رژیم صهیونیستی را «نژادپرست» خوانده بود، وادار به عذرخواهی شد. این در حالی است که سران حزب دموکرات در مجلس نمایندگان اظهارنظر اولیه او را محکوم کردند.
جایاپال در بیانیه‌ای گفت: «من فکر نمی‌کنم ایده محرکه اسرائیل، مبتنی بر یک ساختار نژادپرستانه باشد.»


وی افزود: «اما من معتقدم که کابینه راست افراطی (نخست وزیر اسرائیل) نتانیاهو درگیر سیاست‌های آشکار تبعیض‌آمیز و نژادپرستانه است و نژادپرستان افراطی این سیاست را در رهبری کابینه فعلی هدایت می‌کنند.»
به گزارش رسانه‌ها، جایاپال روز شنبه در کنفرانسی در شیکاگو که در آن معترضان طرفدار فلسطین در حال تلاش برای متوقف کردن یک میزگرد بودند، اظهارات اولیه خود را - با مضمون اسرائیلِ نژادپرست - مطرح کرد.
در یک بیانیه جداگانه، حکیم جفریس، رهبر دموکرات مجلس نمایندگان و سه نفر از دستیاران ارشد وی، که جایاپال احتمالاً هدف آن بود، گفتند «اسرائیل یک ساختار نژادپرست نیست.»
این جنجال در حالی تشدید شد که مجلس نمایندگان و سنای ایالات متحده از اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی برای سخنرانی در نشست مشترک کنگره در روز چهارشنبه، یک روز پس از دیدار وی با رئیس‌جمهور جو بایدن، دعوت کردند. برخی از اعضای گروه پیشرو کنگره از حزب دموکرات گفته اند که ممکن است در این برنامه شرکت نکنند.
جایاپال در اظهارات اخیر خود تأکید کرد مدتهاست از راه حل دو کشوری برای اسرائیل و فلسطینی‌ها حمایت می‌کند، اما به مخالفت خود با ادامه گسترش شهرک‌سازی توسط اسرائیل در مناطق مورد مناقشه اشاره کرد.

پربیننده ترین خبرها