انفجار در پل کریمه؛ دست‌کم 2 نفر کشته و تردد متوقف شد

انفجار در پل کریمه؛ دست‌کم 2 نفر کشته و تردد متوقف شد
دوشنبه 26 تير 1402 - 09:12

تردد در پل کریمه که یک مسیر تدارکاتی مهم برای نیروهای روسیه در اوکراین محسوب می‌شود، به دنبال وفوع انفجار متوقف شد.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش رویترز، مقامات روس روز دوشنبه گفتند پل کریمه، خط تدارکاتی کلیدی مهم نیروهای روسیه در اوکراین، در شرایطی «اضطراری» مواجه شد و آسیب دید که منجر به کشته شدن دو نفر و زخمی شدن یک کودک شد. رسانه‌های اوکراینی نیز از وقوع انفجار در این پل خبر می‌دهند.

کریمه، محل استقرار چندین پایگاه هوایی و مقر ناوگان دریای سیاه، از زمانی که روسیه عملیات نظامی خود را در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ آغاز کرد، بارها هدف هواپیماهای بدون سرنشین ارتش اوکراین قرار گرفته است.
مقامات روس با اشاره به آسیب دیدن پل کریمه افزودند: آمد و شد بر روی این پلِ ساخت روسیه - که روسیه را به کریمه متصل می‌کند، متوقف شده است. یک ویدئوی رویترز نیز هیچ ترددی را بر روی پل نشان نمی‌دهد.
سرگئی آکسیونوف، یک فرماندار محلی، گفت که این وضعیت اضطراری در ستون 145 پل که شبه جزیره کریمه را به منطقه کراسنودار روسیه متصل می‌کند، رخ داده است. وی جزئیات بیشتری ارائه نکرد.
وزارت حمل و نقل روسیه نیز اعلام کرد به جاده پل نزدیک به شبه جزیره کریمه آسیب وارد شده است، اما به ستون‌ها آسیبی وارد نشده است.
خبرگزاری RBC-اوکراین گزارش داد که صدای انفجار در این پل شنیده شده است.
یک کانال تلگرامی وابسته به گروه واگنر گزارش داد که دو حمله به پل در ساعات 03:04 بامداد و 03:20 بامداد به وقت محلی بر روی این پل رخ داده است.
ویاچسلاو گلادکوف، فرماندار منطقه بلگورود در جنوب روسیه گفت: والدین یک دختر در اوایل روز دوشنبه در یک خودروی سواری روی پل کشته شدند و دخترشان مجروح شد.
سرهی براتچوک، سخنگوی اداره نظامی اودسای اوکراین، عکسی را در اکانت تلگرام خود منتشر کرد که به نظر می‌رسد نشان می‌دهد بخشی از پل شکسته شده است.
رویترز قادر به تأیید مستقل این گزارش‌ها نیست.
هنوز مشخص نیست این حادثه چه سرنوشتی برای توافق با میانجیگری سازمان ملل که مجوز صادرات امن غلات اوکراین را در دریای سیاه صادر می‌کند، رقم خواهد زد. اوکراین و روسیه از صادرکنندگان مهم غلات در جهان هستند.
این توافق روز دوشنبه منقضی می‌شود و آخرین کشتی که تحت این توافق سفر کرده است، بندر اودسا را در اوایل روز یکشنبه ترک کرد.

عملیات ویژه نظامی روسیه علیه اوکراین از تاریخ پنجم اسفند ماه سال ۱۴۰۰ و در پاسخ به تلاش‌های اوکراین برای عضویت در ناتو و حملات این کشور به روس‌تباران ساکن شرق اوکراین آغاز شد. روسیه می‌گوید ارتش اوکراین تحت نفوذ تفکرات نئونازی است و نازی‌زدایی اوکراین و پذیرش بی‌طرفی این کشور را از اهداف عملیات ویژه نظامی خود خوانده است.

پیش از این، کی‌یف در خصوص بازپس‌گیری کریمه تاکید کرده بود که نیازمند دستکم ۴۸ فروند جنگنده «اف-۱۶» است تا بتواند به مرزهای خود در سال ۱۹۹۱ (بازپس‌گیری تمام مناطق تحت سیطره روسیه از جمله شبه‌جزیره کریمه) برسد.

پربیننده ترین خبرها