خیانت آمریکا به تعهدش به گورباچف، عامل بحران اوکراین و خطر جنگ جهانی سوم

خیانت آمریکا به تعهدش به گورباچف، عامل بحران اوکراین و خطر جنگ جهانی سوم
دوشنبه 26 تير 1402 - 13:30

«جیمز ادیسون بیکر» وزیر خارجه سابق آمریکا در سال 1990 به میخائیل گورباچف ​​آخرین رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوروی متعهد شد که ناتو را حتی یک اینچ به سمت شرق گسترش ندهد، اما واشنگتن با خیانت به اتحاد جماهیر شوروی ثابت کرد که به هیچ عهد و پیمانی پایبند نیست و تنها زبان زور را می فهمد.

العالم - آمریکا

آمریکا با اتخاذ رویه خیانت، برای هیچ توافق و معاهده ای ارزش قائل نیست و مانند توافق هسته ای با ایران به سادگی امضاهایش را زیر پا می گذارد. تجربه های تلخ تاریخی نشان داده است واشنگتن همواره با سایر کشورهای دنیا، خائنانه و متکبرانه رفتار می کند.

«رابرت رابل» و «فرانسوا آلام» در مقاله ای در «نشنال اینترست» با عنوان «این دیوانگی را بس کنید!» با صراحت تصدیق می کنند که آمریکا با گستاخی و اخلاق نادرست خود و ناآگاهی از تاریخ و جغرافیا، با محاصره روسیه با ناتو، جهان را به ورطه نابودی می کشاند!

از نظر رابل و آلام، پس از اینکه آمریکا در سال 1990 به اتحاد جماهیر شوروی متعهد شد که ناتو به مرزهای آن نزدیک نخواهد شد، شاهد آن بودیم که در سال 1997 ناتو از لهستان، مجارستان و جمهوری چک دعوت کرد تا در اجلاس سران مادرید به این اتحاد بپیوندند. در اقدام دوم نیز در سال 2004، بلغارستان، استونی، لتونی، لیتوانی، رومانی، اسلواکی و اسلوونی به عضویت ناتو درآمدند. همچنین موضع ایالات متحده در انقلاب های گرجستان در سال های 2003، 2004 و 2014 این بود که واشنگتن و مسکو را در یک رویارویی خشونت آمیز درمقابل هم قرار دهد.

این دو نویسنده و تحلیلگر سیاسی معتقدند که برای روشن شدن موضع مسکو در جنگ کنونی اوکراین، نگاه به تاریخ ضروری است.

نویسندگان همچنین معتقدند که برای روشن شدن موضع مسکو در جنگ کنونی اوکراین، نگاهی به تاریخ این منطقه راهگشا خواهد بود. منطقه دونباس از زمانی که مسکو مغول ها را در قرن پانزدهم شکست داد، بخشی از خاک روسیه شد. کریمه و حومه آن نیز جایگاه ویژه ای برای برجسته کردن قدرت امپراتوری تزار داشتند. پتر کبیر اولین کسی بود که پایگاه دریایی روسیه را در دریای آزوف تأسیس کرد. در زمان سلطنت کاترین کبیر، مسکو پایگاه دریایی استراتژیک خود را در سواستوپل تأسیس کرد که به عنوان پایگاه اصلی ناوگان روسیه در دریای سیاه بود.

نویسندگان مقاله بر این باورند که اصرار آمریکا بر تضمین پیروزی اوکراین، امنیت و ثبات آمریکا را به عنوان بخشی از امنیت و ثبات اوکراین در نظرگرفتن و نیز ارائه خطرناک ترین سلاح های نامتعارف به کی یف، فقط و فقط دعوت آشکار به جنگ جهانی است که نابودی متقابل غرب و اوراسیا را به همراه دارد. واقعیت این است که گسترش ناتو به شرق به معنای محاصره روسیه در قلب آن است، و واشنگتن با اقدامات خود این واقعیت مهم و نیز تلاش های رهبری روسیه برای منصرف کردن غرب از نقشه خود را نادیده می گیرد.

این مقاله در پایان خاطرنشان می کند که حمایت از پیروزی اوکراین به این شیوه آشکار، انگیزه زیادی برای آغاز جنگ جهانی سوم ایجاد می نماید و تاکید می کند که آمریکایی ها باید جلوی این جنون را بگیرند. همچنین ائتلاف نیز باید بداند که اسلحه راه برقراری «صلح» نیست.

پربیننده ترین خبرها