شورای همکاری خلیج‌فارس: مایل به گفت‌وگو با ایران هستیم

شورای همکاری خلیج‌فارس: مایل به گفت‌وگو با ایران هستیم
چهارشنبه 28 تير 1402 - 11:28

دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس، با تاکید بر استقبال همه کشورهای منطقه از توافق ایران و عربستان، بر تمایل این شورا برای گفت‌وگوهای عمیق با تهران تاکید کرد.

العالم - آسیا

«جاسم البدیوی» دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس بامداد چهارشنبه (نوزدهم جولای) در گفت وگو با شبکه الجزیره به ارزیابی این نهاد از روابط ایرانی-عربی بعد از توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک و همچنین همکاری‌های اقتصادی در منطقه پرداخت.

براساس گزارش الجزیره، البدیوی در این گفت‌وگو تصریح کرد: همه کشورهای حوزه خلیج‌فارس از روند عادی سازی روابط بین ایران و عربستان استقبال کردند؛ ازسرگیری روابط تهران و ریاض، در ثبات منطقه سهم ایفا خواهد کرد.

دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس در ادامه تاکید کرد: ما تمایل داریم با ایران در چارچوب کنوانسیون‌های بین‌المللی گفت‌وگوهای عمیقی داشته باشیم.

البدیوی ضمن تاکید بر ابتکارعمل کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در بحران سودان و حمایت‌شان از بازگشت آرامش به خارطوم و لزوم دورکردن مردم از جنگ، تاکید کرد: از تلاش‌ها برای پایان این بحران و به ویژه تلاش‌های آمریکایی-سعودی حمایت می‌کنیم.

وی در ادامه و ضمن اذعان به آمادگی ارائه هرگونه کمکی برای پایان یافتن بحران در یمن، خاطرنشان کرد: ما از طرح‌های اصلاحات در عراق حمایت می‌کنیم و با طرف عراقی راه‌های حمایت از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس مایل به برقراری روابط متوازن با همه شرکا هستند؛ ما بر لزوم فاصله گرفتن پرونده غلات از جنگ و درگیری اوکراین تاکید داریم. شورای همکاری به طور مفصل با طرف روسی در مورد اهمیت تجدید توافق غلات صحبت کرده است.

البدیوی در ادامه با اشاره به اینکه «پرونده اقتصادی خلیج‌فارس بزرگترین و مهمترین چالش ما است»، تصریح کرد: ما در حال کارکردن بر روی تکمیل برخی مسائل برای رسیدن به یکپارچگی اقتصادی در منطقه هستیم. اراده روشنی در میان رهبران کشورهای ما برای دستیابی به این هدف وجود دارد.

به گزارش فارس، پیش‌تر و در ششمین نشست موسوم به «گفت‌وگوی راهبردی» بین روسیه و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که در مسکو برگزار شد، دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس با بیان اینکه کشورهای عضو این شورا روابط تاریخی با جمهوری اسلامی ایران دارند، تاکید کرده بود که همیشه دست ما برای صلح به سوی این کشور دراز است.

پربیننده ترین خبرها