بیانیه پایانی نشست سران شورای همکاری خلیج فارس و آسیای میانه در جده

بیانیه پایانی نشست سران شورای همکاری خلیج فارس و آسیای میانه در جده
پنج‌شنبه 29 تير 1402 - 01:41

در بیانیه پایانی نشست سران کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای میانه بر اهمیت تقویت روابط سیاسی و راهبردی و تلاش برای تقویت همکاری های تجاری و اقتصادی و تشویق سرمایه گذاری مشترک تأکید شده است.

العالم-عربستان

امروز چهارشنبه شهر جده عربستان، میزبان نشست مشترک سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و آسیای میانه شامل ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان با محوریت گسترش تلاش‌ها و همکاری‌ها برای تقویت روابط در زمینه‌های توسعه، تجارت و اقتصاد و مقابله با چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بود.

محمد بن سلمان به نمایندگی از ملک سلمان عبدالعزیز ریاست هجدهمین نشست مشورتی سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و آسیای میانه در جده را بر عهده داشت. او گفت که بیانیه نهایی پیش‌نویس طرح «برنامه اقدام مشترک شورای همکاری خلیج فارس و کشورهای آسیای مرکزی از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷» به تصویب رسید.

به گزارش العربیه، ولیعهد سعودی تأکید کرد که چالش‌هایی که جهان امروز با آن مواجه است، مستلزم یکپارچگی تلاش‌ها برای رویارویی با مشکلات است.

بن سلمان همچنین تدوین برنامه اقدام مشترک میان کشورهای خلیج فارس و آسیای میانه را تبریک گفت و بر ضرورت گسترش تلاش‌ها برای رویارویی با هر آن‌چه که بر امنیت انرژی و زنجیره‌های تامین مواد غذایی در جهان تاثیر می‌گذارد، تأکید کرد.

بن سلمان در نشست جده همچنین بر ضرورت احترام به حاکمیت و استقلال کشورها و پرهیز از مداخله‌جویی در امور داخلی آنها تأکید کرد.

ولیعهد سعودی همچنین حمایت پنج کشور آسیای میانه از طرح نامزدی سعودی برای میزبانی از نمایشگاه بین‌المللی اکسپو ۲۰۳۰ در ریاض را تحسین کرد.

نماینده سلطان عمان در این نشست گفت: ما از مواضع کشورهای آسیای میانه در حمایت از اهداف عادلانه عربی که مهمترین آنها آرمان فلسطین است، قدردانی می کنیم.

وی افزود: روابط کشورهای حاشیه خلیج فارس با آسیای مرکزی شاهد پیشرفت و رشد است و ما مشتاقانه منتظر فعال شدن توافقات بین خود هستیم.

شیخ مشعل الاحمد الجابر الصباح، ولیعهد کویت نیز چهارشنبه برگزاری اجلاس مشترک سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و آسیای میانه در جده را انعکاسی از علاقمندی مشترک برای توسعه روابط توصیف کرد.

ولیعهد کویت ضمن ابراز امیدواری به توسعه همکاری و شراکت‌های فی‌مابین خلیج فارس و آسیای میانه، کشورهای آسیای مرکزی را شریک اساسی شورای همکاری خلیج فارس در تقویت امنیت و ثبات منطقه‌ای عنوان کرد.

قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهوری قزاقستان نیر در این اجلاس مشترک سران با اشاره به اهداف مشترک در زمینه توسعه و اقتصاد، ضمن تأکید بر گسترش همکاری‌ها، برای توسعه زیرساخت‌های تجارت بین کشورهای آسیای میانه و خلیج فارس ابراز آمادگی کرد.

رئیس جمهور ترکمنستان نیز گفت که چالش های جهانی ایجاب می کند که کشورهای ما با هم تلاش کنند و راه حل های مناسب را اتخاذ کنند.

در همین رابطه، رئیس جمهور ازبکستان نیز گفت: ما مشتاق توسعه همکاری همه جانبه بین کشورهای خود و کشورهای خلیج فارس هستیم. سیستم ورود بدون روادید را برای کشورهای حوزه خلیج فارس به منظور تقویت همکاری‌های گردشگری اجرا کردیم.

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس اظهار کرد که این اولین اجلاس تاریخی است که سنگ بنای تقویت همکاری های دو طرف خواهد بود.

وی افزود: ما مشتاق تقویت آنچه که در زمینه همکاری بین کشورهای خلیج فارس و کشورهای آسیای مرکزی بر سر آن توافق شده است، هستیم. در دوره گذشته برنامه عملیاتی در خصوص همکاری کشورهای خلیج فارس و آسیای میانه به تصویب رسید.

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس گفت که رهبران ابتکارات مربوط به حمل و نقل، همکاری انرژی و وابستگی متقابل فرهنگی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

در بیانیه پایانی نشست سران کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای میانه بر اهمیت تقویت روابط سیاسی و راهبردی و تلاش برای تقویت همکاری های تجاری و اقتصادی و تشویق سرمایه گذاری مشترک تأکید شده است.

در این بیانیه پایانی آمده است: سران شرکت کننده در این نشست، از نامزدی عربستان سعودی برای میزبانی اکسپو ۲۰۳۰ در ریاض حمایت می کنند.

در این بیانیه پایانی همچنین بر توسعه راه های مواصلاتی بین دو منطقه و ایجاد شبکه های لجستیکی و تجاری قوی و حمایت از دستیابی به یکپارچگی، توسعه زمینه های سرمایه گذاری، تبادل تجربیات و اولویت های توسعه تأکید شده است.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها