آمریکا: شورای امنیت سازمان ملل نمی‌تواند به حکومت اسد اعتماد کند

آمریکا: شورای امنیت سازمان ملل نمی‌تواند به حکومت اسد اعتماد کند
سه شنبه 3 مرداد 1402 - 03:30

لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل با بیان اینکه روسیه به طور کامل مسئول عدم ارسال کمک‌های بشردوستانه برون مرزی سازمان ملل از طریق گذرگاه باب الهوی سوریه است، گفت: شورای امنیت نمی‌تواند به حکومت اسد برای «انجام کار درست» در زمینه دسترسی بشردوستانه اعتماد کند.

العالم-آمریکا

لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره سوریه گفت: روسیه با حسن نیت مذاکره نکرده است. وتوی این کشور بازهم نشان می دهد که روسیه به نیازهای افراد آسیب پذیر توجه نمی کند.

این عضو کابینه بایدن افزود: روسیه همچنان به جنگ عرضه غذا در جهان ادامه می‌دهد و این اقدام عواقب ویران‌کننده‌ای به‌ویژه برای مردم سوریه و کشورهای خاورمیانه و آفریقا دارد.

دیپلمات آمریکایی اضافه کرد: اعلامیه حکومت بشار اسد مبنی بر موافقت با ارسال کمک های سازمان ملل از طریق باب الهوی، نیاز به کمک های فرامرزی به این کشور را تایید می کند. اما این پیشنهاد شامل محدودیت‌های غیرقابل قبولی است که کمک‌رسانی را با مشکل مواجه می‌کند و امنیت امداد رسان ها از جمله پرسنل سازمان ملل را در معرض خطر قرار می‌دهد.

گرینفیلد ادامه داد: آمریکا معتقد است که هر ترتیب کمک فرامرزی باید شامل پنج عنصر کلیدی باشد: این تمهیدات باید استقلال عملیات را حفظ کند. باید معماری کمک به «کل سوریه» را حفظ کند. دسترسی باید تا زمانی که ممکن است اعطا شود و نباید در اواسط زمستان متوقف شود. ارسال کمک باید مطابق با اصول بشردوستانه باشد. هر ترتیبی باید عملیات نظارت برون مرزی را که در اصل بر اساس قطعنامه ۲۱۶۵ ایجاد شده بود حفظ کند و الزامات گزارش دهی جدید برای ذینفعان نداشته باشد.

این دیپلمات ارشد آمریکایی ادامه داد: روسیه و حکومت سوریه کمیته قانون اساسی سازمان ملل را متوقف کرده اند. آنها تلاش های گیر پدرسون فرستاده ویژه سازمان ملل برای آغاز یک روند گام به گام را رد کرده اند. این دو کشور با اکثر تلاش‌ها برای پیشبرد جنبه‌های دیگر قطعنامه ۲۲۵۴، از جمله تصمیم مجمع عمومی برای ایجاد مکانیسم جدید برای رسیدگی به سرنوشت بازداشت‌شدگان و ناپدیدشدگان در سوریه مخالفت کرده‌اند.

وی مدعی شد: با توجه به سابقه شرم آور سوریه، شورای امنیت نمی تواند به حکومت اسد برای «انجام کار درست» در زمینه دسترسی بشردوستانه اعتماد کند. شورای امنیت باید عمیقاً به مسائل بشردوستانه در سوریه رسیدگی کند. آمریکا متعهد به انجام این کار است.

به گزارش خبرنگار ایرنا از سازمان ملل، روسیه در نشست ۲۰ تیرماه شورای امنیت سازمان ملل با تمدید یکساله باز بودن گذرگاه مرزی باب الهوی در مرز سوریه و ترکیه که عملیات کمک‌رسانی سازمان ملل به شمال غرب سوریه (منطقه ای که در کنترل مخالفان است و حدود ۹ میلیون نفر در آن زندگی می کنند)، از آن طریق انجام می شد،مخالفت و رای گیری انجام شده را وتو کرد.

چین در رای گیری برای پیشنهاد غرب که از سوی سوئیس و برزیل ارائه شده بود، رای ممتنع داد، در حالی که ۱۳ عضو باقی مانده شورای امنیت به آن رای مثبت دادند و روسیه با رای منفی خود، آن را وتو کرد.

در طرح غربی ها خواسته شده بود تصمیمات مندرج در بندهای ۲ و ۳ قطعنامه ۲۱۶۵ (۲۰۱۴) شورای امنیت برای مدت ۱۲ ماه یعنی تا ۱۰ ژوئیه ۲۰۲۴ فقط برای گذرگاه مرزی باب الهوی تمدید شود و از دبیرکل درخواست شده بود که حداکثر تا ۱۰ ژوئن ۲۰۲۴ یک گزارش ویژه در مورد نیازهای بشردوستانه در سوریه ارائه کند.

در این میان پیشنهاد روسیه نیز برای تمدید ۶ ماهه این طرح نتوانست آرای لازم را بدست آورد. در رای گیری برای پیشنهاد مسکو نیز تنها روسیه و چین به پیشنهاد برای تمدید شش ماهه این طرح رای مثبت دادند. ۱۰ عضو شورای امنیت به آن رای ممتنع دادند درحالی که آمریکا، انگلیس و فرانسه به این یپشنهاد رای منفی دادند.

دو روز بعد، بسام صباغ نماینده دائم سوریه به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس دوره‌ای شورای امنیت اطلاع داد که سوریه با باز بودن گذرگاه باب الهوی در مرز ترکیه برای ورود کمک های بشردوستانه به مدت ۶ ماه موافقت کرده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها