در گفت وگو با العالم؛

کارشناس نظامی عرب: آمریکا در تلاش برای توسعه حضور نظامی در خلیج فارس است

شنبه 14 مرداد 1402 - 16:53

یک کارشناس نظامی و راهبردی عرب تاکید کرد که نزدیکی ایران و عربستان باعث شده تا واشنگتن بهانه تداوم حضور نظامی خود در خلیج فارس را از دست بدهد اما در عین حال تلاش می کند بهانه های جدیدی برای گسترش حضور نظامی خود در منطقه بتراشد.

العالم - آمریکا

چارلز ابی نادر، کارشناس نظامی و راهبردی عرب، در گفت و گو با برنامه الحدث شبکه خبری العالم در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر قصد آمریکا برای تقویت حضور نظامی خود در خلیج فارس گفت: چنین اقدامی پیام های متعددی دارد که اولین پیام خطاب به ایران است و القای این که تهران نمی تواند جایگاه خود را در خلیج (فارس) به ویژه در بحث نفت حفظ کند، زیرا هسته اصلی تحریم ها و فشار آمریکا بر ایران، به صفر رساندن صادرات نفت ایران بود، اما در عمل ایران پس از گذشت چند سال از تحریم توانست همان مقدار نفت صادراتی قبل از تحریم را صادر کند.

این کارشناس عرب با بیان اینکه پیام دوم خطاب به همپیمانان سابق واشنگتن است، تاکید کرد: پس از نزدیکی ایران و عربستان، آمریکا نقطه اصلی تکیه بر اختلافی را که برای حفظ نظامی‌سازی خلیج (فارس) و تشدید تنش در این منطقه، از آن استفاده می کرد، از دست داد.

ابی نادر تاکید کرد که پیام دوم خطاب به متحدان سابق واشنگتن است چراکه پس از نزدیکی ایران و عربستان، آمریکا نقطه اصلی اختلاف افکنی برای حفظ نظامی سازی خلیج (فارس) و ایجاد تنش در آن را از دست داده است.

این کارشناس امور خاورمیانه توضیح داد که ایالات متحده از طریق ایجاد بحران در مناطق مختلف، زمینه نفوذ خود را فراهم می سازد اما در حال حاضر از آنجایی که پس از نزدیکی ایران و عربستان، زمینه مانور دادن واشنگتن در خلیج (فارس) کم شده است، شروع به بهانه تراشی برای ایجاد بحران های جدید در این منطقه نموده است.

وی افزود: تحرکات جدید آمریکا علیه امنیت منطقه در حالی است که در زمینه تامین امنیت دریایی کشورهای منطقه بین ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس، تفاهم و گفتگو حاصل شده است.

پربیننده ترین خبرها