با پایان اولتیماتوم اکواس به کودتاچیان آغاز شد؛

شمارش معکوس برای حمله نظامی کشورهای آفریقایی به نیجر

يکشنبه 15 مرداد 1402 - 17:45

مهلت گروه ایکواس (کشورهای غرب آفریقا) به کودتاچیان در نیجر امروز (یکشنبه) درحالی به پایان می رسد که این گروه دو گزینه بر سر راه حاکمان جدید نیجر قرار داده است؛ انصراف از کودتا و یا آماده شدن برای مقابله نظامی.

الغالم ـ آفریقا

به گزارش العالم،‌ در همین حال وازرت خارجه فرانسه از تصمیم سران کشورهای غرب آفریقا (ایکواس) برای مقابله نظامی با کودتاچیان در نیجر حمایت کرده است. هرچند که کشورهای مالی، بورکینافاسو و چاد با راه حل نظامی مخالفت کرده اند.

مهلت 7 روزه ای که سران کشورهای ایکواس برای بازگرداندن محمد بازوم به قدرت، به سران ارتش این کشور داده بودند، امروز به پایان می رسد. ایکواس، شواری نظامی نیجر را بین بازگرداندن دولت قانونی این کشور و یا مقابله نظامی احتمالی مخیر کرده است.

در همین حال تحریم هایی علیه سران کودتا در کشور نیجر اعمال شد؛ همچنین کشور نیجریه که در همسایگی نیجر واقع است، علاوه بر بستن مرزها، صادرات برق را به همسایه خود قطع کرد.

اما نیجر اخیرا شاهد تظاهراتی در حمایت از کودتاچیان در سراسر کشور بوده است که طی آن تظاهرکنندگان پرچم نیجر و روسیه را به دست گرفته بودند. شورای نظامی نیجر نیز روابط دیپلماتیک با نیجریه، توگو، آمریکا و فرانسه را قطع کرد.

به نظر می رسد تمام تلاشهای ایکواس برای میانجیگری نیز بی نتیجه مانده است. هیئتی که روز پنجشنبه رهسپار نیجر شد، لحظاتی پیش بی نتیجه بازگشت. و پس از گذشت سه روز از نشست های پی در پی در ابوجا پایتخت نیجریه، برخی مسئولان نظامی در گروه ایکواس تاکید کردند که طرحی برای مداخله نظامی در نیجر روی میز مذاکره قرار دارد و سران ایکواس در حال بررسی این طرح هستند.

کشورهای نیجریه، ساحل عاج، سنگال و بنین برای ارسال نیروی نظامی به نیجر اعلام آمادگی کرده اند؛ اما کشورهای چاد، مالی و بورکینافاسو با هرگونه دخالت نظامی در نیجر مخالفت کرده اند. الجزائر، چین و روسیه نیز خواستار خویشتنداری و ادامه گفتگوها به منظور کاهش تنش شدند.

ناظران بر این عقیده اند که برای آرام کردن اوضاع و یافتن راه حل، ممکن است شورای نظامی نیجر و ایکواس بر یک جدول زمانی برای برقراری دموکراسی و تشکیل یک دولت قانونی به توافق برسند و این توافق احتمالا آزادی محمد بازوم رئیس جمهور برکنار شده نیجر و دیگر بازداشت شدگان را نیز شامل شود.

پربیننده ترین خبرها