ریابکوف: نشست عربستان تلاش بیهوده غرب در حمایت از اوکراین بود

ریابکوف: نشست عربستان تلاش بیهوده غرب در حمایت از اوکراین بود
يکشنبه 15 مرداد 1402 - 19:49

معاون وزیر امور خارجه روسیه نشست صلح عربستان برای پایان دادن به جنگ اوکراین را نوعی تلاش بیهوده غرب برای بسیج جامعه جهانی علیه روسیه و بیشتر کردن تعداد حامیان کی‌یف ارزیابی کرد.

العالم - اروپا

به گزارش رویترز، سرگئی ریابکوف روز یکشنبه مذاکرات صلح عربستان سعودی را نوعی تلاش برای همسو کردن کشورهای جهان جنوب با دولت کی‌یف اعلام کرد.

در این نشست ۲ روزه به میزبانی عربستان سعودی مقام هایی از ۴۰ کشور جهان شرکت داشتند اما هیچ نماینده‌ای از روسیه به این نشست دعوت نشد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: آمریکا با این نشست نشان داد که درصدد جلب حمایت کشورهای جهان جنوب در حمایت از اوکراین است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز چهارشنبه هفته گذشته اظهار امیدواری کرد که این نشست بتواند به نتایج مطلوبی در رسیدن به صلح در پائیز امسال منجر شود.

دور نخست نشست بررسی بحران اوکراین دیروز با حضور نماینده اوکراین و مشاوران امنیت ملی و نمایندگان تعدادی از کشورهای جهان، اما بدون حضور نماینده روسیه در جده عربستان برگزار شد تا شاید بتواند راه حلی را برای این بحران خودساخته پیدا کند.

سازمان دهندگان این نشست شاید امیدوار باشند با راه اندازی این نشست مشورتی و دعوت به همکار های جدید بخواهند از چاله ای که خود کنده بودند و تبدیل به چاه می شود خارج شوند، اما دولت روسیه را به عنوان طرف اصلی دعوا به این نشست دعوت نکردند، در حالی که همۀ کارشناسان از قبل به اتفاق آراء هشدار داده بودند که بدون حضور روسیه، دستیابی به پیشرفت در مذاکرات صلح اوکراین بطور کلی غیرممکن است.

تحلیلگران با علم به اینکه از این پس نه غرب حاضر به قبول شکست در این جنگ است و نه سیاستمداران اوکراینی حاضر می شوند تحت فشار غرب بدیهیات را بپذیرند و همچنان بر همان خواسته‌های قبلی خود پافشاری می‌کنند، با اطمینان می گویند که هرگونه طرح صلحی از سوی اوکراین بدون حضور نماینده روسیه در جده و شنیده شدن خواسته های مسکو از این جنگ کاملا بی فایده خواهد بود.

به گزارش ایرنا، در هر حال، تحلیلگران همچنان موفقیتی برای این نشست ۲ روزه بدون حضور روسیه برای پایان دادن جنگی که یک طرف آن روسیه و طرف دیگر آن پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) قرار دارد و باز هم به مدیریت غربی ها راه اندازی شده است، تصور نمی کنند.

پربیننده ترین خبرها