امضای یادداشت تفاهم کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی

پنج‌شنبه 19 مرداد 1402 - 19:22

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی امروز در پرتوریا بیانیه پانزدهمین نشست کمیته مشترک همکاری های دو کشور را امضا کردند.

العالم-ايران

حسین امیرعبداللهیان و نالدی پاندور وزرای امور خارجه دو کشور بیانیه پانزدهمین نشست کمیته مشترک همکاری ایران و آفریقای جنوبی را در ساختمان وزارت امور خارجه آفریقای جنوبی امضا کردند.

حسین امیرعبداللهیان در نخستین سفر رسمی دوجانبه خود برای شرکت در این نشست، سحرگاه امروز پنجشنبه وارد پرتوریا شده بود.

وزرای امور خارجه دو کشور پیش از ظهر امروز در ساختمان وزارت امور خارجه آفریقای جنوبی دیداری دوجانبه داشتند که پس از آن نشستی برای وزرای خارجه دو کشور با حضور هیئت های دو کشور برگزار و سپس پانزدهمین اجلاس کمیته مشترک همکاری ایران و آفریقای جنوبی در این مکان رسما آغاز شد.

وزیر امور خارجه ایران صبح پنجشنبه با نالدی پاندور همتای آفریقای جنوبی خود درباره روابط دوجانبه و مسائل بین المللی مشترک مورد توجه دو کشور در پرتوریا گفت وگو کرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیروز چهارشنبه پیش از عزیمت به پرتوریا در جمع خبرنگاران گفت: با گذشت سه سال از شیوع ویروس کرونا، نشست کمیته مشترک همکاری‌های ایران و آفریقای جنوبی اولین بار بعد از سه سال وقفه در پرتوریا برگزار می‌شود.

وی افزود: تیمی متشکل از دستیاران وزارت خارجه و بخش خصوصی از روز دوشنبه به این کشور رفتند و با هدایت مدیران کل سیاسی وزارتخانه‌های دو کشور، موضوعات مرتبط با همکاری‌های دو کشور برای آماده‌سازی اسناد و سفر رئیس جمهور ایران به آفریقای جنوبی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: این دیدار فرصتی برای گفتگو با رئیس جمهور آفریقای جنوبی و همتای من در باره آخرین تحولات روابط دوجانبه و برخی مسائل بین المللی است.

وزیر امورخارجه ايران تصریح کرد: آقای رئیسی از سوی همتای خود برای شرکت در نشست گروه بریکس در آفریقای جنوبی در 24 آگوست دعوت و توافق شد برای بار دوم به آفریقای جنوبی سفر کند و برنامه ریزی های جزئی نیز شده است.

وی افزود: آفریقای جنوبی کشور مهمی در قاره آفریقا است و روابط دیرینه ای با این کشور داریم و احیای کامل روابط نیز از دیگر برنامه های در دستور کار این سفر است.

پربیننده ترین خبرها