سلطه گری بی حد و حصر آمریکا؛ این بار در مانع ترشی در لوله انتقال گاز بین ایران و پاکستان

سلطه گری بی حد و حصر آمریکا؛ این بار در مانع ترشی در لوله انتقال گاز بین ایران و پاکستان
يکشنبه 22 مرداد 1402 - 09:52

«رضا امیری مقدم» سفیر ایران در پاکستان در دیدار روز سه شنبه گذشته خود با «ریاض حسین پیرزاده» وزیر حقوق بشر پاکستان گفت که مانع تراشی غرب و آمریکا در مسیر پیشرفت در طرح انتقال لوله گاز میان دو کشور، نمونه ای بارز از نقض حقوق بشر به شمار می رود.

العالمکشکول

روزنامه آمریکایی «انترسپت» پنج‌شنبه گذشته از یک نامه محرمانه پرده برداشت که در آن آمریکا پاکستان را تهدید کرده بود درصورتیکه عمران خان نخست وزیر سابق در قدرت باقی بماند،‌ با انزوا مواجه خواهد شد.

بر اساس نامه ای محرمانه که یکی از نیروهای ارتش پاکستان آنرا افشا کرده است، وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی که ۷ مارس ۲۰۰۲ میان سفیر پاکستان و دو تن از مسوولان وزارت امور خارجه برگزار شد، دولت پاکستان را برای برکناری عمران خان نخست وزیر این کشور به علت بی طرفی در رابطه با جنگ اوکراین و روسیه تحت فشار قرار داده بود.

به گزارش این روزنامه،‌ بعد از گذشت یک ماه از این نشست با مسوولان آمریکایی، جلسه رای گیری درخصوص سلب رای اعتماد در پارلمان پاکستان انجام شد که به کناره گیری عمران خان از قدرت منجر شد.

این دخالت وقیحانه و آشکار آمریکا در امور یک کشور هسته‌ای و بزرگ و مهم مانند پاکستان، از منفی بودن نظام فعلی جهانی به سرکردگی امریکا حکایت دارد. آمریکایی که خود را کدخدای جهان می داند و معتقد است که هیچ کشوری نباید موضعی در تعارض با منافع امریکا اتخاذ کند.

هر کسی که در این جنگ بی طرف ماند، نباید در دسته دشمن آمریکا قرار گیرد اما سلطه گری و زورگویی و ظلم و ستمی که آمریکا برجهانیان اعمال می کند، به این کشور این اجازه را می دهد که قوانین بین المللی و ضوابط سازمان ملل را به طور آشکارا نقض کند.

مساله قابل توجه این است که آمریکا در امور کشورهای دیگر دخالت می کند و دخالت هایش به حدی است که از انتقال لوله نفت میان ایران و پاکستان ممانعت می کند، با اینکه منفعت این خط لوله برای پاکستان بیشتر از ایران است و مانع از فروش گاز و برق ایران به عراق می شود با وجود اینکه این طرح بیشتر از آن که به نفع ایران باشد، به نفع عراق است.

آمریکا عربستان را برای عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل تحت فشار قرار می دهد و برای جلوگیری از نزدیک شدن روابط ایران و عربستان اعمال فشار می کند؛ آمریکا همچنین از بازگشت کشورهای عربی به سوریه جلوگیری می کند و از ارائه هرگونه سلاح به ارتش لبنان جلوگیری می کند و این کشور را تحت محاصره اقتصادی قرار داده تا مردم آن را به علت حمایت از حزب الله مجازات کند.

آمریکا همچنین همه جهانیان را تحت فشار قرار می دهد تا در کنار اوکراین بایستند و این کشور را به سلاح تجهیز کنند.

با وجود آنکه بسیاری از کشورهای جهان، تلاش کردند تا موضعی بی‌طرف اتخاذ کنند تا درمتوقف کردن این جنگ ویرانگر که امنیت و ثبات جهان را تهدید می کند، تعجیل کنند. می بینیم که آمریکا که از محافل و سازمان های بین المللی و درصدر آن سازمان ملل برای مجازات کشورهای دیگر، به عنوان بهانه ای برای دخالت در امور کشورهای دیگر استفاده می کند . این مساله باعث شده است که این سازمان ها که به شعبه هایی از وزارت خارجه آمریکا تبدیل شدند،‌ جایگاه و اعتبار خود را از دست داده اند.

این وضعیت اسفباری که جهان در زیر سایه استبداد و یکجانبه گرایی آمریکا به سر می برد، همان چیزی است که کشورهای بزرگ را به فکر مقابله با نظام جهانی به رهبری آمریکا، مقابله و براندازی آن و ایجاد نظام جهانی جدید و عادلانه تر، انداخت؛ این مساله در تشکیل گروه های بین المللی مانند بریکس، شانگهای و... متجلی شد.

تشکل‌ها و گروه هایی که به حاکمیت و استقلال کشورها احترام می‌گذارند و به آن ها این قدرت را می دهند که برای تأمین منافع خود به دور از فشار آمریکا تلاش کنند و حتی در مقابل این فشارها مقاومت کنند. ببینید چه چیز مانع از همکاری کشورهای بزرگ اسلامی مانند ایران، ترکیه، پاکستان و عربستان سعودی برای ایجاد بلوکی می شود که به لطف ذخایر عظیم نفت و گاز، منابع طبیعی و موقعیت استراتژیک جغرافیایی که این کشورها از آن برخوردارند، نه تنها قادر به تضعیف انحصارطلبی آمریکا باشد، بلکه حتی در صورت تهدید منافع آن ، آمریکا و غرب را تحریم کند. چنین موضوعی تنها به اراده نیاز دارد ، نه چیز دیگری!

پربیننده ترین خبرها