ویژه برنامه شبکه العالم به مناسبت سالگرد پیروزی مقاومت لبنان در جنگ 2006

ویژه برنامه شبکه العالم به مناسبت سالگرد پیروزی مقاومت لبنان در جنگ 2006
دوشنبه 23 مرداد 1402 - 18:29

شبکه العالم در ویژه برنامه ای تحت عنوان "فجر الانتصارات" به مناسبت گرامیداشت سالروز پیروزی حزب الله لبنان در برابر رژیم اشغالگر صهیونیست در 14 آگوست سال 2006، به بازخوانی این رویداد مهم پرداخت.

العالم ـ لبنان

در این ویژه برنامه که هم اکنون به صورت زنده از شبکه العالم پخش می شود، خبرنگار العالم درباره این رویداد مهم با شماری از کارشناسان به گفتگو نشست.

خلیل نصرالله نویسنده و تحلیلگر سیاسی لبنانی گفت: بازگشت غیرنظامیان به شهرها و روستاهای خود پاسخی به تمام کسانی است که بر روی سقوط مقاومت در سطح مردمی حساب کرده بودند؛ آنهایی که تصور می کردند تجاوز اسرائیل توانسته است اختلاف و شکاف در میان لبنانی ها ایجاد کند.

وی افزود: مردم لبنان احساس پیروزی می کردند، آنها با توجه به حجم توطئه علیه لبنان که آمریکا در پس پرده آن قرار داشت و با توجه به تجهیزات نظامی صهیونیست ها و حمایت های گسترده از این رژیم اشغالگر، پیروزی مقاومت لبنان را یک پیروزی الهی می دانستند.

خلیل نصرالله گفت : رژیم اسرائیل از قبل طرحی را علیه مقاومت آماده کرده بود ولی این رژیم عنصر غافلگیرکنندگی را از دست داده است و دراجرای عملیات موازنه موفق نبود. درنتیجه ، این مساله صهیونیست ها را وادار کرد که به سمت جنگ بروند.این درشرایطی است که رژیم اسرائیل تلاش می کند تا مانع از بازگشت آوارگان به جنوب لبنان درجریان جنگ شود.

وی اظهار داشت : تلاش هایی گسترده در سطح دیپلماتیک صورت گرفت تا بازگشت آوارگان به جنوب را برای چند ماه به تاخیر بیافتد و درآن زمان حرکت آنان با پیروزی مقاومت همزمان شد و این نشآت گرفته از احساسی بود که درآنها وجود داشت.

نصرالله همچنین تاکید کرد که آمریکا و رژیم اسرائیل طرحی برای بیرون راندن اهالی جنوب لبنان دارند.

خلیل نصرالله همچنین گفت : درسال ۲۰۰۶ ، در دورانی که حدود ۲۰۰ هزار نظامی آمریکایی درعراق حضور داشتند و نیز درجریان محاصره سوریه ، انتظار می رفت که آمریکا مقاومت را درلبنان سرکوب کند.

وی افزود: تجاوز به لبنان متاسفانه با حمایت برخی کشورهای عربی صورت گرفت، افزون براینکه برخی از لبنانی ها از جمله کسانی بودند که بر جنگ علیه لبنان سرپوش گذاشتند به این معنا که آن روزها شرایط این طور اقتضا می کرد ، آمریکا از طرح خاورمیانه جدید سخن می گفت و این طرح را بر روی میز گذاشته بود تا منطقه تحت سلطه آمریکا و اسرائیل باشد.

وسام اسماعیل پژوهشگر سیاسی نیز اظهار داشت: هدف رژیم صهیونستی و آمریکا از این جنگ شکست و تضعیف مقاومت، پایان دادن به تاثیر مقاومت در داخل لبنان، احیای بازدارندگی اسرائیلی ها در چارچوب آنچه که موسوم به "خاورمیانه جدید" است، اما آنچه که رخ داد، شکست تمام این اهداف توسط مقاومت لبنان بود.

وی افزود: در آن سال ها، عراق تحت اشغال آمریکا بود؛ آمریکا به دنبال ترسیم طرح "خاورمیانه جدید" بود. سپس در صدد تضعیف جمهوری اسلامی ایران از طریق اعمال فشار در مساله پرونده هسته ای برآمد. در عراق آمریکایی ها شاهد شکست روز افزون خود به سبب اقدامات قهرمانانه مقاومت عراق بودند. جنبش حماس نیز در انتخابات پیروز شد. بنابراین آمریکا به لبنان روی آورد و تمام تلاش خود را برای تخریب این کشور بکار گرفت. ترور رفیق حریری و اخراج ارتش سوریه از لبنان از جمله این اقدامات بود.

این پژوهشگر لبنانی ادامه داد: آمریکایی ها همچنین ابتدا به فکر خلع سلاح مقاومت لبنان شدند. اما ناکام ماندند. از این رو به راه اندازی جنگ علیه مقاومت روی اوردند اما از حمایت گسترده مردم لبنان از مقاومت بهت زده شدند.

پربیننده ترین خبرها