یک مقام سازمان ملل: طالبان باید به جرم جنایت علیه بشریت محاکمه شود

یک مقام سازمان ملل: طالبان باید به جرم جنایت علیه بشریت محاکمه شود
چهارشنبه 25 مرداد 1402 - 08:31

یک مقام سازمان ملل گفت: دادگاه کیفری بین‌المللی باید رهبران طالبان را به جرم جنایت علیه بشریت محاکمه کند.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش آسوشیتدپرس، گوردون براون فرستاده ویژه سازمان ملل در امور آموزش جهانی، اظهار داشت: دادگاه کیفری بین‌المللی باید رهبران طالبان را به دلیل محرومیت دختران و زنان افغان از تحصیل و اشتغال به جرم جنایت علیه بشریت محاکمه کند.
گوردون براون در یک کنفرانس مطبوعاتی مجازی سازمان ملل به مناسبت دومین سالگرد تسلط طالبان بر افغانستان گفت: حاکمان این گروه مسئول بدترین و غیرقابل دفاع‌ترین نقض حقوق زنان و دختران در جهان معاصر هستند.
نخست‌وزیر پیشین انگلستان افزود او برای کریم خان، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی پیشنهادی حقوقی را ارسال کرده است که نشان می‌دهد محرومیت از تحصیل و اشتغال «تبعیض جنسیتی است که باید جنایت علیه بشریت تلقی شود و باید توسط دادگاه کیفری بین‌المللی تحت تعقیب قرار گیرد».
طالبان در اوت 2021، در هفته های پایانی خروج نیروهای ایالات متحده و ناتو پس از ۲۰ سال جنگ، قدرت را به دست گرفتند. آنها به تدریج دختران را از مدرسه فراتر از سال ششم و زنان را از بیشتر مشاغل، فضاهای عمومی و ورزشگاه‌ها منع کردند و به تازگی سالن‌های زیبایی را نیز تعطیل کردند.
براون از کشورهای بزرگ مسلمان خواست هیئتی از روحانیون را به شهر قندهار در جنوب افغانستان، محل اقامت هیبت الله آخوندزاده، رهبر عالی طالبان افغانستان بفرستند تا این موضوع را مطرح کنند که ممنوعیت تحصیل و اشتغال زنان «هیچ مبنای دینی» ندارد.
او گفت معتقد است «در درون رژیم شکافی وجود دارد» و بسیاری از افراد در وزارت معارف و دولت در پایتخت، کابل، خواهان احیای حقوق دختران برای تحصیل هستند.

پربیننده ترین خبرها