چین: آماده افزایش همکاری نظامی با ایران هستیم

چین: آماده افزایش همکاری نظامی با ایران هستیم
سه شنبه 24 مرداد 1402 - 18:51

وزیر دفاع چین ضمن اشاره به آمادگی کشورش برای تقویت همکاری‌های امنیتی و دفاعی با ایران در چارچوب سازمان همکاری شانگهای، گفت که پکن همواره از حل اختلافات در مسئله هسته‌ای ایران از طریق گفتگو حمایت می‌کند.

العالم - آسیا

«لی شانگفو» وزیر دفاع چین امروز (سه‌شنبه) از آمادگی کشورش برای تقویت همکاری نظامی با جمهوری اسلامی ایران و بلاروس به عنوان دو عضو جدید سازمان همکاری شانگهای خبر داد.

شانگفو طی سخنرانی در کنفرانس امنیتی مسکو (MCIS) گفت که پکن در چارچوب سازمان همکاری شانگهای، آماده است تا همکاری‌های امنیتی و دفاعی با تهران و مینسک را افزایش دهد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی در این‌باره توضیح داد: «چین مانند گذشته آماده است تا فعالیت‌های امنیتی در سازمان همکاری شانگهای را تقویت کرده و همکاری دفاعی را با اعضای جدید سازمان یعنی ایران و بلاروس، به‌طور فعال تعمیق کند».

این مقام نظامی ارشد چینی تصریح کرد: «پکن آماده برگزاری رزمایش‌ها و تمرین‌های نظامی مشترک با همه کشورها و همچنین یافتن فضای وسیع‌تری جهت برگزاری رزمایش و تقویت همکاری‌های بین المللی در زمینه کنترل تسلیحات و عدم اشاعه است».

طبق این گزارش، شانگفو در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار داشت که همکاری‌های روسیه و چین در حوزه نظامی، علیه هیچ کشور ثالثی نیست.

به نوشته اسپوتنیک، وی در این‌باره گفت: «روابط چین و روسیه با مشارکت همه‌جانبه و همکاری راهبردی، در حال ورود به عصری جدید و توسعه پیوسته است. روابط چین و روسیه در حوزه نظامی نمونه ای از اتحاد و مقابله با خصومت‌ها است».

وزیر دفاع چین در ادامه تاکید کرد که پکن از تقویت اعتماد متقابل در اوکراین، افغانستان و سوریه حمایت می‌کند.

بر این اساس، شانگفو توضیح داد: «چین همیشه از تقویت اعتماد متقابل، ترویج درک مشترک و حل اختلافات مشترک از طریق گفتگو در مورد مسائل افغانستان، سوریه، شبه‌جزیره کره، اوکراین و مسئله هسته‌ای ایران حمایت می‌کند».

وی با بیان اینکه اختلاف نظرها اجتناب‌ناپذیر است، افزود: «اما مهم است که صریح صحبت کنیم و اختلافات را حل کنیم. چین به طور فعال انجام مذاکرات و آتش‌بس را ترویج کرده و به شکل‌گیری اجماع بین‌المللی بیشتر کمک می‌کند».

بعد از گذشت حدود ۱۷سال از درخواست ایران برای عضویت رسمی در سازمان همکاری‌های شانگهای، روز سه‌شنبه ۱۳ تیرماه بود که در بیست و سومین نشست سران این سازمان عضویت تهران به صورت رسمی اعلام شد. ایران در کنار متحدان دیگری مثل چین و روسیه، نهمین عضو شانگهای شد تا هم تهران و هم این سازمان ابعاد تاثیرگذاری و قدرت‌نمایی خود را نشان دهند.

فارس

پربیننده ترین خبرها