تظاهرات هزاران نفر از مردم نیجر در پایتخت برای حمایت از شورای نظامی

دوشنبه 30 مرداد 1402 - 10:20

هزاران نفر از مردم نیجر در نیامی پایتخت این کشور، در حمایت از حکومت نظامی که قدرت را در دست گرفته است، تظاهرات کردند.

العالم - آفریقا

به گزارش العالم، روز گذشته (یکشنبه) و درست یک روز پس از سخنرانی ژنرال عبدالرحمن تیانی، رهبر کودتا و شورای نظامی نیجر، هزاران نفر از مردم این کشور در نیامی پایتخت، برای حمایت از شورای نظامی که قدرت را در دست گرفته و مداخله نظامی احتمالی خارجی را رد کرده است، تظاهرات کردند. آنها با در دست داشتن پلاکاردهایی علیه فرانسه و جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکواس) شعار سر دادند.

ژنرال عبدالرحمن تیانی، رهبر کودتا و شورای نظامی نیجر، همزمان با سفر هیأت اکواس (ECOWAS) به نیامی، دوره انتقالی حداکثر سه ساله و آغاز گفت‌وگوی ملی برای تعیین شکل نظام قانون اساسی کشور را اعلام کرد.

وی با هشدار در باره این که حمله به کشورش یک اقدام تفننی و آسان نخواهد بود، تحریم های اعمال شده علیه نیجر را محکوم کرد.

ژنرال عبدالرحمن تیانی رهبر کودتا، گفت: «ارتش و مردم نیجر خواهان جنگ نیستند، اما ما با هر جنگی که علیه ما به راه بیفتد، مقابله خواهیم کرد و واکنش مردم ایجاب می کند که نیروهای مسلح پشت سر شورای ملی قرار گرفته و برای حفاظت از میهن متحد شوند.»

وی افزود: «گروه اکواس می خواهد ارتش اشغالگر را با همکاری یک ارتش خارجی تشکیل دهد و به نظر می رسد نمی داند که نیجر کلیدی است که از بی ثبات کردن منطقه توسط تروریست ها ممانعت می کند.»

تیانی قبل از سخنرانی خود با هیأت اکواس به رهبری عبدالسلام ابوبکر رئیس جمهور سابق نیجریه که وظیفه مذاکره برای حل مسالمت آمیز بحران را بر عهده داشت، ملاقات کرد. همچنین این هیأت برخلاف سفر قبلی خود در اوایل ماه آگوست (مردادماه)، با محمد بازوم رئیس جمهور برکنار شده نیجر، در کاخ ریاست جمهوری دیدار کرد و به نظرات وی گوش داد.

عبدالسلام ابوبکر رئیس جمهور سابق نیجریه نیز گفت: دیدارهای ما در نیامی (پایتخت نیجر) بسیار مهم بود و می تواند سکوی پرشی برای حل بحران باشد. بی شک روزنه امیدی هست و دیدار ما به ایجاد فضایی برای ادامه گفت وگوها تا حل کامل این مشکل کمک کرد.

یک مقام ارشد اکواس نسبت به پذیرش این دیدار توسط شورای نظامی ابراز خوش بینی کرد.

این در حالی است که علی محمد الامین الزین، نخست وزیر منصوب شده از سوی شورای نظامی نیجر، تاکید کرد که هیچ اتفاقی برای بازوم که از زمان سرنگونی اش در 26 جولای (مصادف با چهارشنبه 4 مرداد) گذشته در کاخ ریاست جمهوری بازداشت شد، نخواهد افتاد.

الجزایر که مرز طولانی با نیجر دارد، از همه طرف ها خواست تا خویشتنداری، خرد و احتیاط را به کار گیرند و نسبت به وقوع پیامدهای غیرقابل تصور و ورود منطقه به چرخه خشونت که هیچکس نمی تواند عواقب وخیم آن را پیش بینی کند، هشدار داد.

پربیننده ترین خبرها