النجباء: اخراج آمریکا از عراق، فقط با سلاح امکان‌پذیر است

النجباء: اخراج آمریکا از عراق، فقط با سلاح امکان‌پذیر است
پنج‌شنبه 2 شهريور 1402 - 19:16

گروه مقاومت النجباء با تأکید بر لزوم اخراج آمریکا، گفت که این کشور، زبان توافق یا دیلماسی را نمی‌فهمد و باید خاک عراق را ترک کند.

العالم - عراق

«الینا رومانسکی» سفیر آمریکا در عراق شب گذشته (چهارشنبه) در دیدار با «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق، تلاش کرد به توضیح و توجیه چرایی تحرکات مشکوک نظامی اخیر ارتش آمریکا در مناطق مرزی با سوریه و اردن بپردازد.

این دیدار پس از آن صورت گرفت که طی دو هفته اخیر محافل سیاسی و نظامی عراقی به شدت به تحرکات مشکوک آمریکا در مناطق مرزی عراق با سوریه و اردن معترض شده و خواهان پاسخگویی واشنگتن شدند؛ الحشد الشعبی نیز اعلام کرد که با دقت این تحرکات را تحت نظر دارد و نیروهای خود را در مناطق مرزی مستقر کرده است.

جنبش النجباء عراق هم به این موضوع واکنش نشان داد و با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد: با وجود اینکه مردم عراق منتظر نتایج هیأت دولتی عراق بودند که مأمور پایان بخشیدن به حضور [آمریکای] اشغالگر و اخراج آن بود، ملت ما ناگهان با تحرکات مشکوک گروههای نظامی [آمریکایی] از جنوب به شمال و غرب غافلگیر شد.

النجباء با بیان اینکه نظامیان آمریکایی با این اقدام، حاکمیت عراق را به سخره گرفتند، ادامه داد: ما در مقاومت اسلامی همچنان بر سر موضع و سخن خود هستیم که راهکار سیاسی، دیپلماتیک یا توافقات بین‌المللی درباره آمریکایی اشغالگر زورگو به کار نمی‌آید؛ زیرا این کشور در فریبکاری، سوء استفاده و غارت منابع کشورها دستی بر آتش دارد.

النجباء با تأکید بر اینکه آمریکا فقط زبان سلاح می‌فهمد و تنها از طریق نظامی و به صورت شکست خورده، از عراق خارج خواهد شد، از همه گروههای سیاسی، دینی و اجتماعی در عراق خواست در قبال این تجاوزات موضعگیری کنند؛ زیرا «[اشغال] خاک عراق برای متجاوزان آسان نخواهد بود و گذرگاهی برای نیروهای متجاوز کشورهایی نخواهد شد که به دنبال غارت ملتها هستند.

الینا رومانسکی نیز ضمن شایعه خواندن برخی نظرات مدعی شد: «این تحرکات بخشی از روند جابه‌جایی نیروی‌های حاضر بود و به طور مطلق هیچ ارتباطی به مسائل داخلی عراق نداشت. دولت آمریکا بر ادامه همکاری و توسعه منافع مشترک با عراق بسیار مشتاق است.

در تاریخ ۲۷ مرداد نیز «پات رایدر»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در جمع خبرنگاران گفته بود که گزارش‌های اخیر در رسانه‌های عرب‌زبان در خصوص تحرکات ارتش آمریکا در مناطق مرزی «اشتباه» است و نیروهای آمریکایی نقشی در تأمین امنیت در مرز عراق با سوریه ندارند.

حضور و ادامه فعالیت نظامی آمریکا در عراق در حالی است که محافل و مقامات رسمی عراق بارها اعلام کرده‌اند که نیازی به نیروهای رزمی برای مبارزه با تروریسم ندارند؛ با این حال دفتر نمایندگی سازمان «پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) در عراق در تاریخ ۲۸ مرداد در بیانیه‌ای از گسترش فعالیت‌های خود در این کشور خبر داد و مدعی شد که این فعالیت‌ها شامل «مشاوره و توانمندسازی نیروهای وابسته به وزارت کشور عراق و فرماندهی پلیس فدرال» خواهد بود.

نمایندگی ناتو همچنین مدعی شد که تصمیم به گسترش فعالیت‌های خود بنا به درخواست مقامات عراقی و تصمیم شورای ناتو در تاریخ ۱۷ آگوست (۲۶ مرداد) گرفته شده است.

پربیننده ترین خبرها