نگرانی سازمان ملل از حملات اوکراین به اهداف غیرنظامی روسیه

نگرانی سازمان ملل از حملات اوکراین به اهداف غیرنظامی روسیه
جمعه 3 شهريور 1402 - 04:29

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد از حملات اوکراین به اهداف غیرنظامی روسیه ابراز نگرانی کرد.

العالم - اروپا

«رزماری دی‌کارلو»، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت درباره حملات توپخانه‌ای و پهپادی اوکراین به غیرنظامیان روسیه ابراز نگرانی کرد.

طبق نوشته راشاتودی، اوکراین در سه ماه گذشته حملات توپخانه‌ای به مناطق دونتسک، کارسک و بلگرود را تشدید کرده است. طبق این گزارش، اوکراین برای انجام این حملات از بمب‌های خوشه‌ای که آمریکا در اختیار این کشور قرار داده استفاده می‌کند.

کی‌یف علاوه بر این، حمله به منطقه مالی مسکو با پهپاد را افزایش داده است. هواپیماهای بدون سرنشین که موفق به عبور از پدافند هوایی مسکو می‌شوند تا کنون خسارت‌های اندکی به بعضی از ساختمان‌های روسیه وارد کرده‌اند.

دی‌کارلو گفت: «ما درباره تأثیرات احتمالی‌ای که حملات توپخانه‌ای به مناطق مرزی روسیه و حملات پهپادی در عمق روسیه از جمله مسکو روی غیرنظامیان دارد نگران هستیم.»

وی اضافه کرد: «حمله به غیرنظامیان و زیرساخت‌های شهری در هر کجا که اتفاق بیفتند غیرقابل دفاع و از لحاظ قوانین بین‌المللی ممنوع هستند.»

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، به شورای امنیت گفت که درگیری‌ها در اوکراین یک جنگ نیابتی علیه مسکو است که حداقل از سال ۲۰۱۴ توسط واشنگتن، لندن و بروکسل برنامه ریزی شده است و آنها «اصلاً علاقه‌ای به توقف آن ندارند».

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونتسک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونتسک اعلام کرده است.

دولت اوکراین اما استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت نشناخته و حضور نظامی روسیه را «تجاوز و حمله به تمامیت ارضی» خود خوانده است.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها