سفر منطقه‌ای البرهان به مصر، عربستان سعودی و امارات

يکشنبه 5 شهريور 1402 - 22:54

عبدالفتاح البرهان، فرمانده شورای نظامی سودان، در اولین سفر منطقه‌ای خود از زمان آغاز درگیری‌های داخلی این کشور به مصر، عربستان سعودی و امارات رفت.

العالم- آفریقا

درگیری‌ها در سودان میان ارتش و نیروهای واکنش سریع همچنان ادامه دارد، در خارطوم، پایتخت سودان، شدت حملات همچنان در سطح بالایی گزارش می‌شود.

یک منبع نظامی سودانی گفت: نیروهای ارتش به طور گسترده با سلاح های سنگین و سبک به نیروهای واکنش سریع در فرودگاه خارطوم حمله کردند، به گفته این منبع نظامی، نیروهای مسلح با توپخانه سنگین تجمعات نیروهای واکنش سریع در مزارع شمبات در شهر بحری در شمال استان خارطوم را بمباران کردند.

وی تصریح کرد: ارتش سودان برای بیرون راندن نیروهای واکنش سریع از این شهر، دامنه درگیری های خود را در شهر ام‌درمان در غرب خارطوم نیز گسترش داده است.

عبدالفتاح البرهان فرمانده ارتش در اولین سفر منطقه‌ای خود از زمان آغاز درگیری ها به مصر، عربستان سعودی و امارات می‌رود و طی آن با رهبران آن کشورها درباره روابط دوجانبه و تحولات سودان به موازات نبردهایی که به شدت در میدان جریان دارد گفتگو می کند.

وزارت امور خارجه سودان درباره بخشی از مداخله آشکار آمریکا در امور داخلی این کشور، نارضایتی خود را از اظهارات جان گادفری، سفیر آمریکا در خارطوم مبنی بر عدم شایستگی دو طرف متخاصم در سودان ابراز کرد.

وزارت خارجه سودان این اظهارات را نشان دهنده انحراف از هنجارهای دیپلماتیک و قواعد همکاری کشورها و احترام متقابل به حاکمیت یکدیگر دانست.

بیمارستان‌های سودان از کمبود شدید کمک‌ها و تجهیزات پزشکی رنج می‌برند.

به نظر می‌رسد شهروندان در بدترین حالت خود قرار دارند، در حالی که هیچ ابتکار عملی برای راه‌حل سیاسی در افق وجود ندارد، به‌ویژه کسانی که در مناطق درگیری مسلحانه باقی مانده‌اند در درگیری متحدان دیروز و دشمنان امروز بسیار متضرر می‌شوند.

ارتش و نیروهای واکنش سریع از اواسط آوریل، با یکدیگر درگیر شده‌اند که یک سری از آتش‌بس‌ها موفق به توقف آن نشدند که بیش از سه هزار کشته که بیشتر آنها غیرنظامی بودند، و بیش از چهار میلیون آواره و پناهنده در داخل و به گفته سازمان ملل در خارج از کشور به دنبال داشته است.

پربیننده ترین خبرها