آزمون آتش‌بس کوتاه مدت و روزنه‌ای به آغاز مرحله جدید در سودان

آزمون آتش‌بس کوتاه مدت و روزنه‌ای به آغاز مرحله جدید در سودان
يکشنبه 21 خرداد 1402 - 14:05

حالی که تنها نیم ساعت از پایان آتش بس یک روزه در سودان گذشته است، منابع خبری از شروع مجدد درگیری ها بین نیروهای ارتش به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» ملقب به (حمیدتی) در این کشور خبر دادند.

العالم - نظرکده

وسام اسماعیل، استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل سیاسی گفت آتش بس 24 ساعته ای که در سودان اعلام شده است صرفا یک آتش بس انسانی است و معنی و مفهوم دیگری ندارد زیرا اوضاع سودان به دلیل پافشاری هر یک از دو طرف درگیری بر مواضع خود، به شدت پیچیده شده است.

وی گفت: به رغم میانجی‌گری آمریکا و عربستان برای توقف درگیری و ایجاد آتش بس و پایبندی نسبی به آن، به این امید که مبنای آغاز مرحله جدیدی باشد، در عمل هیچ تغییری رخ نداده است و دو طرف تا کنون از مواضع خود عقب نشینی نکرده اند و همین امر باعث شکست همه طرح های سابق شده است.

وی خاطرنشان کرد که دو طرف درگیری در سودان همچنان بر خطوط قرمز خود پافشاری می کنند و هر یک از دو طرف می کوشند به افکار عمومی داخلی و خارجی چنین القا کنند که این طرف مقابل است که در اجرای آتش بس کارشکنی می کند.

این پژوهشگر معتقد است که طرح آمریکا و عربستان اگر تأثیرگذار بود، کار سودان به اینجا کشیده نمی شد و هیچ از دو طرف درگیری متحمل تحریم نمی شدند. حتی صرف اینکه آمریکا بر اعمال تحریم وو مجازات اصرار می ورزد، نشان می دهد که این کشور در واقع به دنبال اعمال فشار است نه حل شدن مسائل.

حسن اسماعیل، وزیر سابق اطلاع رسانی و ارتباطات سودان هم به شبکه العالم گفت که آتش بس آمریکایی عربستانی هیچ نتیجه ای نداشته است. وی با اشاره به اینکه جنگ سودان، یک جنگ چریکی است، علت شکست همه طرح های آتش بس قبلی را این می داند که ارتش سودان با یک گروه چریکی و سازمان نیافته می جنگد. وی تصریح می کند همه آتش بس هایی که تا کنون به مرحله اجرا درآمده اند نیروهای شورشی واکنش سریع برای نفوذ هر چه بیشتر در میان مردم عادی و جذب هر چه بیشتر از آنها و چنبره بر بیمارستان ها از آن استفاده کرده اند.

هشام عثمان الشوانی، دبیر سیاسی جنبش اصلاح و توسعه المستقبل هم می گوید در اجرای آتش بس آمریکایی – سعودی یک مشکل فنی اجرایی وجود دارد که به مکانیسم نظارت و ماهیت شبه نظامیان واکنش سریع مربوط می شود. چرا که به محض آغاز اجرای هر آتش بس، بلافاصله اعلام می شود که نیروهای واکنش سریع – حتی اگر یک گلوله هم شلیک نکرده باشند - آن را نقض می کنند زیرا این گروه هستند که خانه های مردم را تصاحب کرده و شهروندان را سرکوب می کنند و به بیمارستان ها و دیگر مؤسسات حمله می کنند.

وی معتقد است علت اینکه مدت آتش بس کنونی بر خلاف آتش بس های قبلی، فقط 24 ساعت تعیین شده است این است که بدانند بعدا چه اتفاقی خواهد افتاد اینکه در صورت پایبندی دو طرف، رایزنی های جده ادامه یابد یا در صورت عدم پایبندی، این مذاکرات متوقف شوند.

وی پیش بینی کرده است که نشست های جده پس از آتش بس کنونی، تا حدی جان می گیرد مخصوصا که ارتش سودان هم از آن حمایت می کند. وی معتقد است که موضع عربستان در قبال سودان در مقایسه با دیگر طرف های خارجی، عقلانی تر و واقع بینانه تر است. وی خاطرنشان می کند که طرف های دیگر که پیوسته سعی کرده اند فرآیند سیاسی را بر هم بزنند و منبع شرارت در سودان به شمار می آیند، عبارت اند از: لابی صهیونیستی که از شورشیان حمایت می کند و لابی دیگر در نایروبی که می کوشد با پرداخت رشوه و با استفاده از نفوذ اتحادیه اروپا در داخل اتحادیه آفریقا، در سودان نفوذ کند. به اعتقاد وی این دو لابی بیش از منبع دیگری مذاکرات جده را تهدید می کنند لذا ارتش سودان در تلاش است با استقبال از آتش بس کوتاه مدت، نقشی در احیا و تقویت مذاکرات جده داشته باشد.

پربیننده ترین خبرها