نسل جدید زیردریایی‌‌های غدیر و فاتح به نیروی دریایی سپاه الحاق می‌شود

نسل جدید زیردریایی‌‌های غدیر و فاتح به نیروی دریایی سپاه الحاق می‌شود
دوشنبه 6 شهريور 1402 - 16:36

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به زودی به نسل جدید زیردریایی‌های غدیر و فاتح مجهز خواهد شد.

العالم - ایران ـ سیاسی

یک مقام آگاه در وزارت دفاع در حاشیه نمایشگاه صنعت دفاعی از تجهیز نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به زیردریایی‌های سرنشین دار در آینده نزدیک خبر داد.

نیروی دریایی سپاه قرار است به نوع جدید زیردریایی غدیر و همچنین زیردریایی فاتح که در سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع تولید شده‌اند، مجهز شود.

اسفندماه سال 97 سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه از برنامه این نیرو برای تجهیز به زیردریایی سرنشین دار خبر داده بود. وی در این باره گفته بود: زیردریایی که ما دنبال آن هستیم، کلاس میدجت است که پیشرفته‌تر از زیردریایی غدیر می‌باشد. مانند زیرسطحی فاتح و یا خلیج فارس را که هم‌اکنون در وزارت دفاع در حال ساخت است مدنظر داریم؛ البته یکی از در خواست‌های ما زیردریایی‌های فاتح و خلیج فارس است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه درباره تسلیحاتی که در زیردیایی‌های سپاه به‌کارگیری می‌شوند، نیز گفته بود:‌ این زیردریایی‌ها علاوه بر مجهز بودن به اژدر باید به موشک‌های کروز زیرسطح به سطح هم مجهز باشند.

نیروی دریایی سپاه در ابتدا بر سه پایه تکاوری، شناوری و موشکی بنا شد و بعد از دفاع مقدس دو پایه دیگر شامل هوادریا و پهپاد نیز به ندسا اضافه شد.

سال 1387 در پی ابلاغ فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر تفکیک وظایف دو نیروی دریایی ارتش و سپاه، مأموریت حراست از تنگه هرمز و خلیج فارس بر عهده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (ندسا) قرار گرفت.

اسفندماه سال 1400 برای نخستین مرتبه زیردیایی‌های بدون سرنشین و هوشمند به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه الحاق شد و به این ترتیب حوزه رزم زیرسطحی نیز به سایر حوزه‌های رزم دریایی سپاه افزوده شد.

از طرفی به گفته سردار تنگسیری موضوع حضور در اقیانوس‌ها به نیروی دریایی سپاه ابلاغ شده است و حضور سپاه در دریا و اقیانوس‌ها برای سیادت دریایی و تأمین امنیت خطوط کشتیرانی است و الآن هم در حال انجام این مأموریت هستند.

زیردریایی غدیر که در سال 1385 وارد ناوگان نیروی دریایی ارتش شد، یک زیردریایی متوسط یا اصطلاحاً میدجت است که توسط سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع تولید شده است و تاکنون تعداد زیادی از آن به خدمت ارتش در آمده است. در سالهای مختلف، نمونه‌های جدیدتر غدیر به‌مرور به تجهیزات پیشرفته‌تر مجهز شدند به‌طوری که این زیردریایی امروزه مجهز به سامانه‌های شناسایی پیشرفته است و توان شلیک موشک‌های کروز ضدکشتی را نیز دارد.

زیردریایی‌های کوچک کلاس غدیر به‌ شکل بسیار مطلوبی برای منطقه خلیج فارس مناسب هستند و توانایی عملیاتی بالایی در این منطقه دارند. البته در طراحی این زیردریایی و برنامه‌های ارتقای آن شرایط اقلیمی دریای عمان نیز در نظر گرفته شده است.


زیردریایی غدیر در اختیار نیروی دریایی ارتش

این زیردریایی 29 متری که وزن جابه‌جایی آن 115 تن است قابلیت قرارگیری در بستر دریا را دارد و در این وضعیت سامانه‌های راداری توانایی ردگیری آن را ندارند. دو محفظه اژدر برد بلند با قطر 533 میلی‌متر که قابلیت شلیک موشک کروز ضدکشتی نیز از آنها وجود دارد جلوی زیردریایی غدیر تعبیه شده است.

در ادامه، متخصصان کشورمان برای رفع نیازهای بالاتر از دفاع ساحلی، طراحی زیردریایی بومی فاتح را در دستور کار قرار دادند و در سال 97 این زیردریایی رسماً تحویل نیروی دریایی ارتش شد. زیرسطحی 527 تنی فاتح به‌عنوان یک زیردریایی نیمه‌سنگین تلقی می‌شود و تناژ آن در زیرسطح 593 تن است. این زیردریایی از نظر مشخصات عملیاتی بسیار برتر از غدیر بوده و توانایی حرکت در عمق 200 متر را به‌صورت عادی دارد و بیشینه عمق قابل دستیابی برای آن نیز 250 متر است. فاتح توان دریانوردی به‌مدت 35 روز را دارد.


زیردریایی فاتح در اختیار نیروی دریایی ارتش

فاتح که طول 43.5 متر و عرض 4.5 متر دارد از 4 مقر پرتاب اژدرهای 533 میلی‌متری برخوردار است و توانایی حمل 8 مین دریایی را نیز دارد. زیردریایی فاتح هرچند تنها 23 درصد وزن روی آب زیردریایی‌های رده کیلو را دارد اما در عمده مشخصات عملکردی به 75 درصد تا بیش از 80 درصد از توانایی زیردریایی مطرح کیلو دست یافته است.

به گزارش تسنیم،‌ در ساخت زیردریایی فاتح بیش از 412 هزار قطعه با دستیابی و بومی‌سازی 76 عنوان فناوری روز دنیا به کار رفته است. این فرایند بیش از 4 میلیون و 200 هزار نفرساعت کار را شامل شده است. شبکه‌ای از 48 مرکز طراحی، 120 مرکز صنعتی، 80 شرکت دانش‌بنیان و 57 مرکز دانشگاهی و 195 مرکز پژوهشی کشور در ساخت زیردریایی فاتح نقش داشته‌اند.

با تجهیز نیروی دریایی سپاه به زیردریایی‌های سرنشین‌دار قطعاً تسلط و اقتدار این نیرو در خلیج فارس بالاتر خواهد رفت. ضمن اینکه به گفته فرماندهان این نیرو باید کم کم منتظر بیشتر شدن مأموریت‌های سپاه در آب‌های آزاد باشیم.

پربیننده ترین خبرها