در نشست خبری به مناسبت هفته دولت مطرح شد؛

رئیسی : دشمن در منزوی کردن ایران شکست خورد/غربی ها میز مذاکرات را ترک کردند و به اغتشاشات دل بستند/ احیای روابط با کشورهای اسلامی در دولت سیزدهم/ اهانت به قرآن اهانت به همه مقدسات است

رئیسی : دشمن در منزوی کردن ایران شکست خورد/غربی ها میز مذاکرات را ترک کردند و به اغتشاشات دل بستند/ احیای روابط با کشورهای اسلامی در دولت سیزدهم/ اهانت به قرآن اهانت به همه مقدسات است
سه شنبه 7 شهريور 1402 - 11:03

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (سه شنبه) در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، گفت: ارتباط دولت با رسانه را یک ضرورت می‌دانم که همواره در تبیین نظر دولت مردان به مردم و انعکاس نظرات مردم به مسئولین فعال هستند.

العالم - ایران / سیاسی

سید ابراهیم رئیسی در نشست خبری صبح امروز که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، با اشاره به اقدامات دشمن علیه ایران، بیان کرد: دشمن تلاش کرد تا دو راهبرد را دنبال کند؛ نخست، منزوی کردن ایران اسلامی در جهان و دوم، مایوس کردن مردم در داخل ایران.

وی ادامه داد:‌ دشمن این دو راهبرد را با اجرای فعالیت‌هایی دنبال کرد و در هر راهبرد شکست خورد. اما، دشمن در منزوی کردن ایران ناکام ماند.

رئیسی با بیان اینکه ما در ابتدا اعلام کردیم که موضوع برجام نه اولین پرونده مورد پیگیری ما است و نه آخرین آن خواهد بود، خاطرنشان کرد: ما پرونده‌هایی متعدد در مسائل خارجی و سیاست خارجی داریم که همه آن‌ها در دستور کار دولت قرار دارد و همه آن‌ها را به طور همزمان دنبال می‌کنیم. ما مساله ارتباط با همسایگان را در کنار این موضوع دنبال کردیم و در این حوزه موفق شدیم تا ارتباط با همسایگان، کشورهای اسلامی، همسو و ... را دنبال کردیم و موفق شدیم.

وی افزود: سطح روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری ما با کشورهای همسایه و همسو بسیار متفاوت شده است، به نحوی که شاهد رشد ۱۴ درصدی در روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه هستیم.

دشمن در راهبرد منزوی کردن ایران اسلامی شکست خورد

رئیس‌جمهور اظهار داشت : در ارتباطات تجاری منطقه و کار تجاری که برخی ها معتقد بودند که نمی‌توان آن‌چنان کاری انجام داد. کار تجاری در این دولت رکورد زد و معلوم شد که ظرفیت‌های بسیاری در این کشور وجود دارد و می‌توان این ارتباطات را با آمریکای لاتین، آفریقا و بسیاری از کشورهای آسیایی با فعال شدن در اتحادیه اوراسیا، عضویت در شانگهای و اخیراً با عضویت در بریکس نشان داد که ایران اسلامی ظرفیت و جایگاه دارد و دشمن در راهبرد منزوی کردن ایران اسلامی موفق نشده است.

وی افزود: وضعیت سیاسی و تجاری و اقتصادی کشورمان نشانگر آن است که دشمن در این راهبرد هم موفق نبوده است. در حوزه ناامید کردن و مأیوس کردن مردم هم دشمن با شکستی سنگین روبرو شد. همانطور که یادتان است هنوز از دولت چند ماهی نگذشته بود که یک حمله سایبری سراسری به پمپ بنزین‌ها صورت گرفت و در سراسر کشور می‌خواستند مشکل ایجاد کنند و مردم را عصبانی کنند، اما مردم بسیار هوشیارانه و با بصیرت و دشمن را ناکام گذاشتند.

غربی ها میز مذاکرات را ترک کردند و به اغتشاشات دل بستند

رئیس جمهوری تاکید کرد: رهبری معظم انقلاب اسلامی در دانشکده افسری فرمودند احساس دشمن این شده است که ایران در همه حوزه‌ها در حال پیشرفت است و روی آورده‌اند به ایجاد اغتشاش و تصورشان آن بود که با اغتشاش می‌توانند کار را دنبال کنند، حتی میز مذاکره را غربی‌ها ترک کردند و دل بستن به اغتشاشات و فکر می‌کردند که در اغتشاشات می‌توانند به اهدافشان برسند.

رئیس جمهور اظهار داشت: وقتی که اغتشاشات با حضور مردم و کمک مردم و دشمن را ناکام گذاشتند، آنها بلافاصله پیام دادند که ما می‌خواهیم برگردیم به میز مذاکره و مجدد مذاکرات را آغاز بکنیم. ناامید شده‌اند که بتوانند اهدافشان را در اغتشاشات دنبال بکنند. دنبال ناامید کردن مردم بودند. مردم نیز در این رابطه هم آنها را ناکام گذاشتند یعنی در عرصه ناامید کردن مردم و هم در عرصه منزوی کردن کشور شکست خوردند.

وی گفت: بسیاری تلاش می‌کنند به نحوی اطلاع رسانی کنند یا جلوه بدهند که ناامیدی را القا کنند و بگویند که شما نمی‌توانید اما کارهای بزرگی انجام شده است؛ در پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی که بهره‌برداری آن آغاز شد ، یکی از جلوه‌های ما می توانیم است. آمدند قرارداد بستند و در شرایط تحریم ایران را ترک کردند و تصور کردند که کار روی زمین می‌ماند اما متخصصین ایرانی نشان دادند که کار روی زمین نخواهد ماند. لذا باید گفت که دشمن نیز در این حوزه نتوانست کار خود را پیش ببرد.

در مذاکرات کوتاهی نکرده ایم و خواهان لغو تحریم ها و مذاکره هستیم

رئیس دولت سیزدهم اظهار کرد: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل نکردند و تنها ایران به تعهدات خود عمل کرد و آژانس نیز ۱۵ بار اعلام کرد که ایران انحرافی در برنامه هسته‌ای خود نداشته است.

وی ادامه داد: برجام، موضوعی کاملا سیاسی است و ما می‌دانیم مسئله آن‌ها هسته‌ای نیست و در همین منطقه ما کسی سراغ صهیونیست‌ها که کلاهک هسته‌ای دارند نمی‌رود، اما برای آنکه بهانه را از آن‌ها بگیریم میز مذاکره را ترک نکردیم و اکنون می‌گویند به دنبال مذاکره هستیم.

رئیس جمهور بیان کرد: دولت در مذاکرات هیچ کوتاهی نکرد و تاکید دارد که باید تحریم‌ها برداشته شود تا ملت ایران بتوانند از فواید آن استفاده کنند، اما آن‌ها با اعمال تحریم‌ها به دنبال متوقف کردن ما هستند و ما در جبهه دیگر به دنبال انجام دادن کار‌های خود برای مردم هستیم.

آزادی اموال بلوکه شده ایران در دستور کار دولت است

رئیسی درباره اموال بلوکه شده ایران در ژاپن گفت: ما قبلا اعلام کردیم که پول بلوکه شده ما تنها در کره جنوبی است و اگر در جاهای دیگر پولی داریم، در اختیار بانک مرکزی ایران است. لذا؛ پول بلوکه شده‌ای در کشورهای دیگر نداریم.

رئیس جمهوری ایران بر تمایل ایران برای توسعه روابط با ژاپن خبر داد و گفت که ما با ژاپن روابط سیاسی و اقتصادی داریم و یکی از برنامه های دولت سیزدهم ، آزادسازی پول های مسدود شده ایران در کشورهای مختلف است.

وی با بیان اینکه ژاپن، ظلم‌های آمریکا در حق مردمش را تجربه کرده است، به دولت ژاپن توصیه کرد که مستقل باشد و تحت تأثیر آمریکایی‌ها نباشد.

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با تحرکات رژیم صهیونیستی در مناطق مرزی سوریه و نگاه ایران به این تحرکات گفت: شرایط لبنان، سوریه، منطقه و محور مقاومت با قبل تفاوت دارد. امروز مشاهده می‌کنیم که ابتکار عمل به دست مجاهدین فلسطینی و لبنانی است.

مقاومت از همه زمان های گذشته قوی تر است

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به قدرت مقاومت در منطقه اشاره کرد و گفت : مقاومت از همه زمان‌های گذشته قوی‌تر است و صهیونیست‌ها از همیشه آسیب پذیرتر هستند. لذا این تحرکات نمی‌تواند خللی برای مقاومت ایحاد کند، البته وجود سید حسن نصرالله وجود با برکتی است که توانسته اعتماد تمامی ادیان را داشته باشد. همه منطقه به حزب الله اعتماد دارد و با جایگاه امروز مقاومت، تحرکات صهیونیست‌ها به جایی نخواهد رسید که این امر نشان از رو به افول بودن قدرت آن‌ها است.

وی با اشاره به تحرکات رژیم صهیونیستی در مناطق مرزی سوریه و نگاه ایران به این تحرکات گفت: شرایط لبنان، سوریه، منطقه و محور مقاومت با قبل تفاوت دارد. امروز مشاهده می‌کنیم که ابتکار عمل به دست مجاهدین فلسطینی و لبنانی است.

دشمن به دنبال ایجاد تفرقه میان مسلمانان است

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره اهانت به قرآن کریم گفت : اهانت به قرآن، اهانت به همه مقدسات است. این موضوع اهانت به انسان و آزادی است. قرآن کتاب انسان ساز است و برنامه زندگی بشریت است و این اهانت اختلاف افکنی بین مسلمانان است. امپراتوری خبری دشمن و تشکیل گروه‌ های تکفیری و جنایت‌های آن‌ها حلقه‌های یک زنجیر است.

رئیس دولت سیزدهم با اشاره به برنامه های دشمنان برای ایجاد تفرقه میان مسلمانان گفت : این موضوع باید از طرف دولتمردان اروپایی و آزادمردان جهان محکوم شود. این توطئه‌ای علیه اسلام است که البته این توطئه هم نقش بر آب خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها