دومینوی کودتاها در گابُن و مرکز آفریقا علیه فرانسه

پنج‌شنبه 9 شهريور 1402 - 12:00

نظامیان در گابُن پس از اعلام پیروزی علی بونگو برای سومین دوره در انتخابات ریاست جمهوری این کشور که روز یکشنبه برگزار شد، طی کودتایی قدرت را به دست گرفتند.

العالم _ آفریقا

به دنبال کودتای ارتش، علی بونگو رئیس جمهور گابن با ارسال پیامی به مردم، از آنها خواست تا در برابر کودتاچیان بایستند. این در حالی است که مردم این کشور با شرکت در تظاهرات به حمایت از رهبران کودتا مبادرت کردند. در همین حال واکنش های بین المللی به این اقدام نظامی ادامه دارد.

دومینوی کودتاهای مردم پسند در غرب و مرکز آفریقا هم اکنون به گابُن رسیده و شمار کودتاها را در این منطقه به عدد هشت رسانده است، منطقه ای که در دهه گذشته برای خلاصی از شهرت خود به عنوان کمربند کودتا تلاش کرده است.

خانواده «علی بونگو» رئیس‌جمهور، ۵۶ سال حکومت را بین خودشان دست به دست کرده‌ بودند. در حالی که به نظر می‌رسد، با کودتای ۲۶ جولای در نیجر و کودتای ۳۰ آگوست در گابن، آفریقا به خصوص آفریقای فرانسه‌زبان روی موج کودتا‌ها علیه پاریس قرار گرفته، ویژگی مشترک کودتا‌های اخیر که منافع فرانسه را نشانه رفته‌اند، حمایت مردمی از آنهاست.

کودتای ماه گذشته در نیجر با وجود مخالفت های منطقه‌ای و بین‌المللی و تهدید تحریم‌های سنگین و مداخله نظامی، مانع گسترش کودتا در غرب آفریقا نشد بلکه گروهی از افسران ارتش در گابُن تنها دقائقی پس از اعلام پیروزی علی بونگو رئیس جمهور این کشور برای سومین دوره متوالی، اعلام کردند که نتیجه انتخابات را باطل می دانند و قدرت را در دست گرفته اند. بدین ترتیب 14 سال ریاست جمهوری علی بونگو و پنجاه سال کنترل خانواده او بر این کشور به پایان رسید.

افسران ارتش همچنین اعلام کردند که آنها نماینده تمامی نیروهای امنیتی و دفاعی در این کشور آفریقای مرکزی هستند و علاوه بر انحلال نهادهای دولتی، تمامی مرزها را تا اطلاع ثانوی بسته اند.

اما در خیابان ها، مردم دست به تجمع و تظاهرات زدند و شعارهایی در حمایت از کودتا و اقدام افسران سر دادند.

در پی کودتا در گابن، واکنش ها به اقدام نظامی ادامه یافت. مهم ترین این واکنش ها، موضع اتحادیه اروپا بود که آنچه را در غرب آفریقا می گذرد، مشکل بزرگ اروپا دانست. پاریس نیز به نوبه خود کودتا را محکوم و بر لزوم احترام به نتایج انتخابات تاکید کرد.

کارشناسان می گویند کودتاها در آفریقا چه بسا نفرین ثروت های طبیعی در این منطقه باشد. گابُن کشوری است که روی ثروت عظیم نفتی شناور است. این غول نفتی در آفریقا عضو اوپک و از مهم ترین تولیدکنندگان نفت در جنوب صحرای آفریقا است. بنابراین، این اتفاق بر کل منطقه چه از نظر سیاسی و چه از نظر اقتصادی تأثیر خواهد گذاشت و بازارهای جهانی و بازار انرژی را تحت تاثیر قرار خواهد داد، به ویژه اینکه جنگ در اوکراین عواقب خطرناکی هم برای اروپا و هم برای جهان داشته است.

هم اکنون مهمترین سوال این است که آیا دومینوی کودتاها به اهداف اعلام شده خود دست خواهد یافت یا خیر؟ هرچند حکومت های نظامی هیچگاه نتوانسته اند شرایط را به گونه ای نغییر دهند که برای رسیدن به آن قدرت را در دست گرفته اند.

پربیننده ترین خبرها