بلومبرگ: آژانس، کاهش سرعت انباشت اورانیوم 60 درصد ایران را تأیید می‌کند

بلومبرگ: آژانس، کاهش سرعت انباشت اورانیوم 60 درصد ایران را تأیید می‌کند
پنج‌شنبه 9 شهريور 1402 - 12:54

وبگاه «بلومبرگ» گزارش کرده که آژانس بین المللی انرژی اتمی قصد دارد در گزارش فصلی ماه آینده خود، کاهش سرعت انباشت اورانیوم با درصد غنای 60 ایران را تأیید کند.

العالم - ایران ـ سیاسی

وبگاه تحلیلی «بلومبرگ» در گزارشی نوشته است که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی احتمالاً در گزارش فصلی ماه آینده خود اعلام می‌کند که جمهوری اسلامی ایران در حال کاهش سرعت ذخیره‌سازی اورانیوم با درصد غنای ۶۰ است.

در این گزارش آمده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آماده می‌شود تا گزارش فصلی پادمان‌های ایران را پیش از نشست ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور ماه) شورای حکام آژانس منتشر کند.

ایران همواره تأکید کرده است که برنامه هسته‌ای کاملاً صلح‌آمیز دارد و بلومبرگ در گزارش خود نوشته است که برخی از مقام‌های هسته‌ای پیش‌بینی می‌کنند که داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که ایران در حالتعدیل تولید اورانیوم با درصد غنای بسیار بالا است.

اواسط فروردین سال ۱۴۰۰، «بهروز کمالوندی» معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی از وقوع حادثه در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی سازی نطنز خبر داد و گفت که این حادثه تلفات انسانی و آلودگی به همراه نداشته است و یک روز پس از آن، معاون وقت وزیر خارجه ایران از تصمیم جمهوری اسلامی برای آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصد خبر داد.

علی‌رغم پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تمامی مفاد برجام، دولت آمریکا در دوران ریاست «دونالد ترامپ» در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای برجام خارج شد و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

«جو بایدن» در دوران رقابت‌های انتخاباتی ضمن اذعان به شکست سیاست‌های ترامپ در قبال ایران بارها گفته بود که در صورت انتخاب شدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا کشورش را به توافق هسته‌ای بازخواهد گرداند. او با وجود این، بعد از ورود به کاخ سفید به عنوان رئیس‌جمهور گفت به دنبال دستیابی به یک «توافق طولانی‌تر و قوی‌تر» به جای برجام است.

واشنگتن علی‌رغم برگزاری چندین دور مذاکرات غیرمستقیم با ایران در وین برای فراهم کردن زمینه‌های اجرای کامل توافق هسته‌ای تا کنون از بازگشت به این توافقِ مورد تأییدِ شورای امنیت سازمان ملل متحد خودداری کرده است.

به گزارش فارس، آخرین دور این مذاکرات مردادماه سال گذشته برگزار شد اما بعد از آن دچار وقفه شده است. تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام بوده است.

پربیننده ترین خبرها