نخست وزیر لیبی: مخالف هرگونه عادی‌سازی روابط با اسرائیل هستیم

نخست وزیر لیبی: مخالف هرگونه عادی‌سازی روابط با اسرائیل هستیم
جمعه 10 شهريور 1402 - 01:43

پس از اعتراضات گسترده مردم لیبی در محکومیت دیدار وزیر خارجه این کشور با همتای صهیونیستی وی، نخست وزیر لیبی گفت که طرابلس حامی مسئله فلسطین است.

العالم-لیبی

«عبدالحمید الدبیبه» نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی شامگاه امروز پنجشنبه بار دیگر بر حمایت این کشور از مسئله فلسطین و مبارزات مردم این کشور در برابر رژیم صهیونیستی تأکید کرد.

شبکه خبری الجزیره به نقل از الدبیبه گزارش داد: به صورت کامل مخالف هر گونه عادی‌سازی [روابط با رژیم صهیونیستی] هستیم. طرفهای بسیاری هستند که از حادثه رم، برای تسویه حسابهای بی‌ازش سیاسی سوء استفاده کردند.

رسانه‌های اسرائیلی روز یکشنبه (۲۷ اوت) از ملاقات محرمانه «ایلی کوهن»، وزیر امور خارجه تل آویو با المنقوش در رم ایتالیا خبر دادند که در اولین گام با هدف گفت‌وگو در مورد روابط بین رژیم صهیونیستی و لیبی انجام شد.

پس از افشای این نشست توسط رسانه‌های صهیونیستی، تظاهرات زیادی در شهرهای لیبی در اعتراض به این نشست به راه افتاد و تظاهرات کنندگان پرچم اسرائیل را آتش زدند و راه‌های چند شهر لیبی را بستند.

الدبیبه با بیان اینکه ما مسئول هویت و اصول ملت لیبی هستیم، تصریح کرد: مسئولیت کامل کابینه با من است؛ صر نظر از اشتباهاتی که در آن صورت گرفت. جانبداری کامل خود را از ملت فلسطین و مسئله عادلانه این کشور اعلام می‌کنیم.

وی دوشنبه هفته جاری تصمیمی مبنی بر عزل رسمی «نجلا المنقوش» وزیر امور خارجه لیبی و ارجاع دادن وضعیت او به تحقیقات در خصوص این دیدار را صادر کرد. وزیر خارجه برکنارشده هم طبق گزارش‌های رسانه‌ای ابتدا به ترکیه و از آن جا هم به لندن رفت.

روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» یکشنبه گزارش داده بود: این دیدار اولین فرصت گفت‌وگوی دو وزیر با هدف بحث در مورد امکان همکاری و روابط بین تل آویو و طرابلس و حفظ میراث یهودیان لیبی بوده است؛ اسرائیل و لیبی در یک دهه گذشته از طریق وزارت امور خارجه و موساد تماس‌های محرمانه‌ای داشته‌اند.

به دنبال افشای دیدار مخفیانه وزرای خارجه رژیم صهیونیستی و لیبی، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم تل‌آویو به همه وزرای کابینه خود دستور داد نشست‌های سیاسی مخفیانه را از قبل با دفتر او هماهنگ کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها