بزرگ ترین رسوایی موساد در عملیات خرابکارانه علیه ایران

بزرگ ترین رسوایی موساد در عملیات خرابکارانه علیه ایران
شنبه 11 شهريور 1402 - 12:13

موساد «اسرائیل» در پی این بود تا بزرگ ترین ضربه را به صنعت موشکی ایران وارد کند، با این حال سرویس های امنیتی ایران تلاش سازمان جاسوسی موساد را که بزرگ ترین عملیات این سازمان در دهه های اخیر ضد ایران توصیف می شد، به بزرگترین رسوایی برای موساد تبدیل کردند.

العالم _ تحلیل روز

ما در این سطور نمی خواهیم آنچه را در بیانیه وزارت دفاع ایران در خصوص جزئیات عملیات خرابکارانه ضد صنعت موشکی ایران آمده است، تکرار کنیم، اما قصد داریم به یکی از اطلاعات موجود در این جزئیات بپردازیم که بسیاری به سادگی از کنار آن گذشتند. این موضوع نشان می دهد که چگونه سرویس های امنیتی ایران موفق شدند موساد را به خدمت خود درآورند.

این اطلاعات در سخنان سردار سرتیپ رضا طلایی نیک، سخنگوی وزارت دفاع ایران مطرح شد، هنگامی که درباره جزئیات عملیات و چگونگی کشف و ضبط هزاران بمب انفجاری سخن گفت که موساد تلاش کرده بود وارد چرخه صنایع موشکی ایران کند، بمب هایی که به گونه ای برنامه ریزی شده بودند تا هنگام نصب داخل موشک ها، خود به خود منفجر شوند.

می دانیم که سر نخ این عملیات به سال 2016 برمی گردد. ایران در آن دوره در ساخت تمام قطعات مورد نیاز موشک خودکفا نبود. یکی از این قطعات «رسانا» بود، قطعه ای به طول 7 سانتی متر که از دو قطعه مجزا تشکیل شده است که یکی از آن ها شامل کابل های 10 تا 32 پین می باشد. این قطعه هدایت موشک را برعهده دارد و قطر آن 2 تا 3 سانتی متر و شیارهای داخلی آن بسیار کوچک است. ماموران موساد در برخی از کانکتورها و نه همه آنها، یک مدار الکتریکی کار گذاشته بودند تا باعث خرابی آنها شود.

نکته قابل توجه این است که موساد از رصد اطلاعاتی سرویس حفاظت اطلاعات وزارت دفاع ایران که از این موضوع مطلع شده بود، آگاه نبود بلکه تصور می کرد بدون اینکه ایران متوجه نقض امنیتی شوند، کانکتورها را به این کشور تحویل داده است.

این در حالی است که خرابکاری در کانکتورها قبل از ورود به سامانه موشکی توسط دستگاه حفاظت امنیتی کشف شدند به طوری که هیچ یک از این کانکتورها پس از بررسی دقیق بسیاری از آنها توسط بخش فنی و آزمایشگاه های فنی، وارد سامانه موشکی ایران نشده بود و در عوض این خراب کاری برطرف شد تا بتوان از آنها دوباره استفاده کرد.

موساد گمان می کرد که سرویس‌های امنیتی ایران نقشه آنها را کشف نکرده‌اند و با چنین گمانی، هزاران قطعه کانکتور را با قیمت‌ پایین‌تر در اختیار مزدوران خود قرار داده بود تا پس از آسیب اخلال در این کانکتورها، آنها را به ایران بفرستند اما در مقابل، ایران این کانکتورهای ارزان قیمت را دریافت، اخلال در آنها را برطرف و سپس در ساخت موشک از آنها استفاده کرد، توفیقی که چندین سال باعث کاهش هزینه ساخت موشک در ایران شد!!

این ترفند فقط موساد را فریب نداد، بلکه تمامی سرویس‌های اطلاعاتی دیگر کشورها را که با موساد تبانی کرده بودند، مانند سازمان سیای آمریکا، فریب داد، سازمان سیایی که گمان می کرد در صورت موفقیت برنامه‌اش، ضرری بالغ بر 19 میلیون دلار به ایران تحمیل خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها