محقق سوری: آمریکا با درگیری دردیرالزور بدنبال سلطه مجدد براین منطقه است

شنبه 11 شهريور 1402 - 14:00

محقق و نویسنده سیاسی سوری گفت: دو جناح متخاصم در دیرالزور تحت نظارت آمریکا هستند و در این درگیری ها واشنگتن به دنبال ترسیم مجدد نقشه کنترل نظامی کامل خود بر این منطقه است.

العالم - سوریه

حسن شقیر محقق و نویسنده سیاسی سوری، در گفت و گو با شبکه خبری العالم در باره درگیری های دو گروه مسلح در حومه دیرالزور از جمله نیروهای عشایری عرب (شورای نظامی دیرالزور) و شبه نظامیان دموکراتیک سوریه (کردهای قسد) اظهار داشت: هر دو جناحی که امروز در حال جنگ و درگیری در این منطقه هستند، تحت حمایت آمریکا قرار دارند. ایالات متحده پیشتر برای مسلح کردن هردو گروه بسیار تلاش کرد و اخیراً تسلیح قبایل عرب و شورای نظامی دیرالزور را افزایش داده است.

وی خاطرنشان کرد: طبق آنچه قبایل عرب توصیف کردند، در آن منطقه «مؤلفه کردی در حال تسلط بر مؤلفه عربی» است که منجر به ایجاد وضعیتی آشفته شده، به خصوص که این منطقه از نظر نفت و گاز بسیار غنی است.

شقیر توضیح داد: قبایل عرب احساس می کنند که نوعی بی عدالتی توسط نیروهای دموکراتیک سوریه در برابر آنها اعمال می شود و این مساله زمینه این درگیری ها را فراهم کرده است. رویارویی ها پس از مسلح کردن قبایل عرب توسط ایالات متحده آمریکا و آموزش شورای نظامی دیرالزور آغاز شد. نکته قابل توجه این است که واشنگتن برای ایجاد نوعی توازن نظامی و بازی با این تضادها در آن منطقه اختلافات زیادی ایجاد کرده است.

وی افزود: آمریکا با این تحرکات در صدد است تا نقشه کنترل جغرافیایی این منطقه را دوباره ترسیم کند و برای رسیدن به این هدف درصدد بازتولید داعش و گسترش آن است.

شقیر گفت: آمریکا درصدد افزایش نزاع های قبیله ای از یک سو و ترسیم دشمن فرضی دربرابر کردها و اعراب از سوی دیگر است تا به اهداف خود در زمینه ایجاد مناطق تحت کنترل خویش که در خدمت آمریکایی ها باشند، دست یابد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها