گزارش العالم از تداوم درگیری شدید قبایل عرب با قسد در شرق سوریه

جمعه 10 شهريور 1402 - 18:38

درگیری های خشونت آمیز  قبایل عرب با گروه قسد  در دیرالزور و حومه آن در شرق سوریه ادامه دارد.

العالم سوریه

عشایر دیرالزور کنترل بسیاری از روستاها و شهرهای وابسته به نیروهای قسد را به دست گرفتند که جدیدترین آنها شهرک های البصیره، البحره، الدحله و جدیده عکیدات بود.

این درگیری‌ها ده ها کشته و زخمی از هر دو طرف برجای گذاشت.

قبیله العکیدات خواستار اتحاد طوایف و مقابله با نیروهای دموکراتیک سوریه در شرق کشور شد.

شکاف بزرگ قبایل عرب و گروه جدایی طلب قسد، جنگ میان آنها در دیرالزور، برنامه های آمریکا برای تداوم سیطره خود بر شرق سوریه را با شکست روبرو کرده است.

طی حدودا یک هفته از آغاز بحران میان دو طرف، عشایر کنترل بسیاری از روستاها و شهرهای وابسته به نیروهای دموکراتیک سوریه را به دست گرفتند که علاوه بر مناطق البحره، الدحله و جدیه عکیدات، آخرین مورد شهر البصیره یکی از بزرگترین شهرک های حومه شرقی دیرالزور است، که جنگجویان عشایر به مقر قسد حمله کرده و کنترل آن را به دست گرفتند.

این اتفاق پس از آن رخ داد که آنها کنترل چندین ایست بازرسی نیروهای قسد در شهرهای ذیبان، الشحیل و درنج را به دست گرفتند و به کاروان نیروهای قسد که از رقه می آمد در منطقه الحاوی در غرب دیرالزور حمله کردند و تعدادی از جاده های اصلی حومه شهر را بستند.

«ابراهیم الهفل»، شیخ قبیله العکیدات، خواستار اتحاد طایفه ها و مقابله با نیروهای دموکراتیک سوریه در شرق این کشور شده است وی از نیروهای اشغالگر آمریکایی خواست تا شورای فرماندهی نظامی از سرشناسان عشایر دیرالزور شامل سربازان امین و با تجربه این قبایل تشکیل دهند.

وی تاکید کرد باید ارتباط مستقیم میان قبایل و نیروهای آمریکایی برقرار شود در همین حال، طایفه عبیده الزبیدی در دیرالزور از قبایل عرب حاشیه رود فرات و منطقه جزیره خواستند تا در کنار دولت و ارتش سوریه متحد شده و نیروهای اشغالگر آمریکایی و تمامی گروههای جدایی طلبان را بیرون برانند.

ناظران بر اساس اظهارات عشایر معتقدند که این نبردها ظرف چند روز به پایان می‌رسد زیرا آمریکایی‌ها نمی خواهند این نبردها در منطقه ای تحت تسلطشان طولانی شود، اما تبعات این رویارویی باعث شعله ور شدن بحران های جدید در منطقه شرق خواهد شد و تا زمان حضورآمریکایی ها و ادامه حضور تشکیلات نظامی جدایی طلب یا غیر جدایی طلب مستقل از دولت سوریه ، ادامه خواهد یافت.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها