بغداد: رابطه عراق و ایران راهبردی است

بغداد: رابطه عراق و ایران راهبردی است
يکشنبه 12 شهريور 1402 - 01:50

سخنگوی دولت عراق رابطه این کشور با ایران را راهبردی خواند و با اشاره به پروژه راه‌آهن شلمچه ـ بصره گفت که دولت به موضوع مشارکت سازنده توجه دارد، زیرا این مشارکت سازنده ستون اصلی ثبات و توسعه در عراق و منطقه است.

العالم-عراق

«باسم العوادی» سخنگوی دولت عراق روز شنبه در سخنانی در رابطه به آغاز عملیات اجرایی راه آهن شلمچه- بصره اعلام کرد که امروز دولت عراق به دستاورد جدیدی دست یافت که هدفش بیرون آوردن کشور از انزوای چندین دهه است.

العوادی گفت: موقعیت جغرافیایی عراق ایجاب می‌کند که قلب منطقه در ارتباط ریلی، زمینی و هوایی قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری عراقی «واع»، وی تأکید کرد که اتصال راه آهن تاثیری بر پروژه بندر الفاو ندارد و دولت میلیاردها دلار از بودجه برای آن اختصاص داده است.

العوادی ادامه داد: تعداد ورودی‌های اربعین از تمامی بنادر به ۳ میلیون نفر و از بندر شلمچه از مرز ۷۰۰ هزار نفر گذشت.

سخنگوی دولت عراق تصریح کرد: دولت در تلاش است تا زیرساخت هایی ایجاد کند که روند ورود زائران را در سال های آینده با افزایش تعداد آنها تسهیل کند.

به گزارش ایسنا وی با بیان اینکه راه‌آهن همچنان اقتصادی‌ترین و ارزان ترین وسیله حمل و نقل محسوب می‌شود، تصریح کرد: دولت به موضوع مشارکت سازنده توجه کرد زیرا این مشارکت سازنده ستون اصلی ثبات و توسعه در عراق و منطقه است و رابطه عراق و ایران استراتژیک است.

امروز ۱۱ شهریورماه با حضور محمد مخبر و محمد شیاع السودانی در نقطه صفر مرزی در خاک عراق، عملیات اجرایی ۳۲ کیلومتر راه آهن شلمچه تا بصره آغاز شد.

طبق تفاهم امضا شده، برای کل پروژه بدون در نظر گرفتن مدت زمان ساخت پل، ۱۸ ماه در نظر گرفته شده است. مدت زمان احداث پل بازشو به طور موازی، حدود ۱۸ ماه تا حداکثر ۲ سال اعلام شده است.

راه آهن شلمچه بصره می‌تواند به عنوان راهی مناسب برای انتقال زائرین ایرانی به کربلا و همچنین مسیری برای مراودات تجاری میان دو کشور، مورد استفاده دو کشور قرار گیرد.

پربیننده ترین خبرها