روسیه: ارسال تسلیحات اورانیوم ضعیف‌شده توسط آمریکا به اوکراین جنایتکارانه است

روسیه: ارسال تسلیحات اورانیوم ضعیف‌شده توسط آمریکا به اوکراین جنایتکارانه است
پنج‌شنبه 16 شهريور 1402 - 11:20

به گفته منتقدان، استنشاق گرد و غبار اورانیوم ضعیف‌شده پیامدهای جبران‌ناپذیری از جمله ابتلا به انواع سرطان‌ها و نقایص مادرزادی را به همراه دارد.

العالم - آمریکا

بنابر گزارش رویترز، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت ارسال تسلیحات اورانیوم ضعیف‌شده توسط آمریکا به اوکراین «یک اقدام جنایتکارانه» است.
پنتاگون روز چهارشنبه اعطای یک بسته کمک امنیتی جدید به ارزش ۱۷۵ میلیون دلار برای اوکراین، از جمله مهمات اورانیوم ضعیف شده برای تانک‌های آبرامز آمریکایی را اعلام کرد.
از اورانیوم ضعیف‌شده، یک محصول جانبی مرتبط غنی‌سازی اورانیوم، برای تولید مهمات استفاده می‌شود زیرا چگالی فوق‌العاده آن به گلوله‌ها توانایی نفوذ آسان را به پوشش زرهی می‌دهد. منتقدان می‌گویند خوردن یا استنشاق گرد و غبار اورانیوم ضعیف‌شده پیامدهای جبران‌ناپذیری از جمله ابتلا به سرطان‌ها و نقایص مادرزادی را به همراه دارد.
خبرگزاری تاس با نقل قول از ریابکوف نوشت: «این تنها یک اقدام تشدیدکننده بحران نیست، بلکه بازتاب بی‌توجهی ظالمانه واشینگتن به پیامدهای زیست‌محیطی استفاده از این نوع مهمات در یک منطقه جنگی است. این در واقع یک اقدام جنایتکارانه است، من نمی‌توانم هیچ ارزیابی دیگری ارائه کنم.»
او در یک سخنرانی در سمیناری امنیتی همچنین هشدارهای پیشین روسیه در مورد خطر جنگ هسته‌ای را به دلیل آنچه او «فشار غرب» بر مسکو خواند، تکرار کرد.
وی افزود: «اکنون این فشار به طور خطرناکی در آستانه درگیری مسلحانه مستقیم بین قدرت‌های هسته‌ای قرار گرفته است.»
روسیه مدت‌هاست غرب را به استفاده از اوکراین برای راه‌اندازی یک جنگ نیابتی با هدف تحمیل «شکست استراتژیک» به مسکو متهم می‌کند.
ریابکوف همچنین خاطرنشان کرد استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه در بلاروس طبق برنامه پیش می‌رود.

پربیننده ترین خبرها