درگفت وگو با العالم؛

پژوهشگر لبنانی: قدرت معنوی اربعین بزرگ ترین تجمع تاریخ بشریت را رقم زد

پنج‌شنبه 16 شهريور 1402 - 15:19

یک پژوهشگر لبنانی گفت: اجتماع عظیم و میلیونی زایرانی که توانایی یا اراده سفر هزاران کیلومتری را دارند و برخی از آنها حاضرند به علت حادثه ای در 1400 سال گذشته، روزها راه بروند تا پاهایشان درد بگیرد اما این دشواری ها را تحمل می کنند، بیانگر یک قدرت معنوی بزرگ و نهفته است.

العالم - فلسطین اشغالی

علی فضل الله پژوهشگر لبنانی در گفت و گو با شبکه خبری العالم در برنامه «مع الحدث» اظهار داشت: قرار بود ماجرای عاشورا و شهادت امام حسین (ع) با حجم زیادی از اطلاعات نادرست دستگاه یزید و فساد گسترده ای که در آن زمان در حکومت رایج بود، در دل کویر به پایان برسد. اقدام مبارزاتی امام حسین (علیه السلام) قیام و واقعه عاشورا، رسوایی حکومت فاسد و ضد بشری حکومت یزید را برملا و حقانیت راه این امام همام را برای همگان روشن و جاودانه ساخت.

وی افزود: تاریخ از آن لحظه تا امروز گواه است که این واقعه در بیابان مدفون نشد، بلکه با گذشت سال ها بر قدرت و عظمت آن افزوده شد.

فضل الله گفت: بسیار قابل توجه است که خانم زینب (س) فرمودند به خدا قسم! یاد ما محو نمی شود و حالا امروز شاهد چنین صحنه ای عظیمی هستیم به طوری که بزرگ ترین تجمع تاریخ بشریت شکل گرفته است. بر اساس آمار رسمی مقامات عراقی بیش از 22 میلیون زائر در آیین اربعین شهادت امام حسین (ع) در کربلا حضور یافتند.

وی گفت: به رغم شرایط موجود که به دلیل ضعف اقتصادی گریبانگیر بسیاری از کشورهای جهان شده است، و علی رغم حاشیه سازی فوق العاده رسانه ای چنین جمعیتی در یک مکان جمع شدند.

پژوهشگر لبنانی افزود: این اجتماع عظیم و وجود بیش از 20 میلیون نفر که توانایی یا اراده سفر هزاران کیلومتری را دارند و برخی از آنها حاضرند به علت حادثه ای در 1400 سال گذشته، روزها راه بروند تا پاهایشان درد بگیرد اما این دشواری ها را تحمل می کنند، بیانگر یک قدرت معنوی بزرگ و نهفته است.

فضل الله در پایان خاطرنشان کرد: نمادگرایی این واقعه، بسیار پررنگ تر از بُعد تاریخی آن است که هرگز دچار گذر زمان نمی شود و این در بعد نظامی، امنیتی، راهبردی، فرهنگی و فکری معنای بزرگی دارد.

پربیننده ترین خبرها