دختر فعال زندانی بحرینی برای کمک به آزادی پدرش به منامه باز می‌گردد

دختر فعال زندانی بحرینی برای کمک به آزادی پدرش به منامه باز می‌گردد
پنج‌شنبه 16 شهريور 1402 - 18:14

حدود یک ماه از آغاز اعتصاب غذای عبدالهادی الخواجه و صدها زندانی بحرینی دیگر می‌گذرد.

العالم - بحرین

به نقل از آسوشیتدپرس، دختر یک فعال حقوق بشری که مدت‌هاست در بحرین در بازداشت به سر می‌برد، روز پنجشنبه گفت برای کمک به آزادی پدرش به بحرین بازخواهد گشت. این در حالی است که پدر وی و صدها زندانی دیگر در اعتصاب غذا هستند و حتی ممکن است خودش نیز زندانی شود.
سفر مریم الخواجه بار دیگر توجهات را به وضعیت اسفبار پدر ۶۲ ساله بیمار او، عبدالهادی الخواجه، یک شهروند دانمارکی-بحرینی که به اتهامات تروریسم در زندان به سر می‌برد، جلب کرده است. یک هیئت سازمان ملل زندانی شدن وی را «حبس خودسرانه» می‌نامد. اعتصاب غذای یک ماهه زندانیان در بحرین درست پیش از سفر برنامه‌ریزی شده سلمان بن حمد آل خلیفه، ولیعهد بحرین، به ایالات متحده رخ داده است.
مریم الخواجه پیش از اعلام خبر سفر خود در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس گفت: «از اینکه بازگشت به بحرین ممکن است چه معنایی برایم داشته باشد نگرانم. اما اگر این به معنای نجات جان پدرم یا ملاقات با او باشد، اگر به معنای کمک به تعدادی از زندانیان سیاسی در بحرین و جلب توجه به وضعیت اسفناک آنها باشد، حاضرم ترسم را کنار بگذارم و کاری را که برای رسیدن به این هدف نیاز است، انجام دهم.»
اعتصاب غذا در ۷ اوت در یک مرکز توانبخشی و اصلاح بحرین آغاز شد: مرکز نگهداری بسیاری از زندانیان که فعالان حقوق بشر معتقدند افراد ناراضی از حکومت خاندان آل خلیفه هستند.
بر اساس فهرستی که توسط مؤسسه حقوق و دموکراسی بحرین، یک گروه مدافع حقوق بشر، تهیه شده است، این اعتصاب به سرعت به اعتراضی تبدیل شد که اکنون بیش از ۸۰۰ زندانی در آن مشارکت دارند. دولت بحرین روز پنجشنبه مدعی شد تنها ۱۱۲ نفر در آن شرکت کرده اند.
مطالبات زندانیان مواردی چون حق عبادت آنها، پایان دادن به قرنطینه‌های ۲۳ ساعته روزانه و انزوای خودسرانه توسط زندانبانان، تامین امنیت ملاقات با خانواده‌ها و ارائه مراقبت‌های بهداشتی کافی را شامل می‌شود.
به گفته دختر عبدالهادی الخواجه، وی از ۹ اوت از خوردن امتناع کرده است. او یک دهه پیش نیز در اعتراض به بازداشتش که در نهایت به اجبار تغذیه او توسط مقامات منجر شد، دست به اعتصاب غذای ۱۱۰ روزه زد. او می‌گوید پدرش در طول سال‌های حبس با «شکنجه‌های شدید جسمی، روانی و جنسی» مواجه بوده و مشکلات جسمانی، او را در معرض خطر بیشتری قرار داده است.
مریم الخواجه افزود قصد دارد هفته آینده و در آستانه سفر ولیعهد به واشینگتن، به بحرین سفر کند. برنامه‌های او شامل همراهی‌اش توسط سایر فعالان حقوق بشری برای تضمین امنیت است. با این حال، او هنوز در بحرین با اتهامات مختلفی روبرو است، از جمله آنچه او آن را اتهامات تروریستی نامشخص توصیف کرد که ممکن است حبس ابد را برایش به همراه داشته باشد.
الخواجه گفت: «می‌دانم بازگشتم پیامدهای بسیار و خطرات زیادی دارد. من به جایی رسیده ام که دیگر نمی‌توانم بنشینم و منتظر یک تماس تلفنی باشم که در آن می‌فهمم پدرم در زندان فوت کرده است ... من به نقطه‌ای رسیده‌ام که حاضرم خودم و امنیت جسمانی‌ام را در معرض خطر قرار دهم، اگر این بدان معناست که می‌توانم جان پدرم را نجات دهم.»
او گفت که پدرش مانند دیگر دیپلمات‌ها از برنامه‌هایش آگاه است. او نیز مانند پدرش تابعیت دانمارک را دارد.

پربیننده ترین خبرها