نقش ایلان ماسک در جنگ اوکراین؛ میلیاردر آمریکایی چگونه حمله مخفیانه کی‌یف به کریمه را مختل کرد؟!

نقش ایلان ماسک در جنگ اوکراین؛ میلیاردر آمریکایی چگونه حمله مخفیانه کی‌یف به کریمه را مختل کرد؟!
پنج‌شنبه 16 شهريور 1402 - 22:57

زندگینامه جدید ایلان ماسک جزئیات جدیدی از دردسرهای او در منازعه اوکراین برملا می‌کند.

العالم - آمریکا

به نقل از سی‌ان‌ان، بر اساس گزیده‌ای که از زندگینامه جدید ایلان ماسکِ جنجالی - به نوشته والتر ایزاکسون - با عنوان «ایلان ماسک» به دست آمده است، این میلیاردر سال گذشته مخفیانه به مهندسانش دستور داد شبکه ارتباطی ماهواره‌ای استارلینک شرکتش را در نزدیکی سواحل کریمه خاموش کنند تا حمله مخفیانه اوکراین به ناوگان دریایی روسیه مختل شود.

ایزاکسون در کتابش می‌نویسد: درحالی‌که پهپادهای زیردریایی اوکراینی مالامال از مواد منفجره به ناوگان روسیه نزدیک می‌شدند، ارتباط خود را از دست دادند و بدون ایجاد آسیب به ساحل رسیدند.

تصمیم ماسک، که باعث شد مقامات اوکراینی از او ملتمسانه بخواهند بار دیگر ماهواره‌ها را روشن کند، ناشی از بیم شدید وی بود: بیم از حمله متقابل هسته‌ای روسیه در صورت حمله اوکراین به کریمه. این بیم به دلیل گفتگوهای ماسک با مقامات ارشد روسیه به وجود آمد. کتاب جدید ایزاکسون قرار است توسط انتشارات «سایمون و شوستر» در ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) منتشر شود.

نگرانی ماسک درباره یک «پِرل هاربرِ کوچک» همانطور که او گفته بود، در کریمه محقق نشد. اما این اپیزود و ماجرا، موقعیت منحصر به فردی که ماسک در جریان منازعه اوکراین به دست آورد را آشکار می‌کند. خواسته یا ناخواسته، او به یک دلال قدرت تبدیل شده بود که مقامات آمریکایی نمی‌توانستند نادیده‌اش بگیرند.

کتاب جدید ایزاکسون، نویسنده زندگی‌نامه‌های تحسین‌شده استیو جابز و آلبرت انیشتین، بینش تازه‌ای درباره ماسک ارائه می‌دهد.

ماسک از ایزاکسون می‌پرسد. «من چطور درگیر این جنگ شدم؟ قرار نبود استارلینک در جنگ مشارکت کند چون فقط برای این طراحی شد که مردم بتوانند با آن نتفلیکس تماشا کنند، برای مدرسه به شکل آنلاین حاضر شوند، و کارهای صلح‌آمیز و خوب انجام دهند، نه مشارکت در حملات هواپیماهای بدون سرنشین.»

ایزاکسون می‌نویسد، ماسک به سرعت با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، رئیس ستاد مشترک ارتش، ژنرال مارک میلی و سفیر روسیه در ایالات متحده برای رسیدگی به نگرانی‌های موجود از واشینگتن گرفته تا مسکو تلفنی صحبت کرد.

پربیننده ترین خبرها