نیویورک‌تایمز: دولت بایدن مهمات خوشه‌ای بیشتری برای اوکراین ارسال می‌کند

نیویورک‌تایمز: دولت بایدن مهمات خوشه‌ای بیشتری برای اوکراین ارسال می‌کند
پنج‌شنبه 16 شهريور 1402 - 15:21

روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به اینکه هنوز مهمات خوشه‌ای اوکراین تمام نشده، گزارش داد که دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا مهمات بیشتری از این نوع به کی‌یف خواهد داد.

العالم - آمریکا

این روزنامه امروز پنجشنبه به نقل از سه مقام آگاه آمریکایی نوشت: در حال حاضر دو ماه پس از اینکه آمریکا سری اول مهمات (خوشه‌ای) را به اوکراین ارسال کرده برای اطمینان از اینکه این مهمات تمام نشود، دولت بایدن قصد ارسال مهمات بیشتری در آینده نزدیک را دارد.

یکی از این مقام‌ها گفت که این سلاح‌ها برای کمک به تداوم حرکت نیروهای اوکراینی کلیدی بوده درحالیکه آنها به تازگی در جبهه جنوبی علیه نیروهای روسیه پیشرفت داشتند.

روسیه و اوکراین هر دو پیش از ارسال مهمات خوشه‌ای از واشنگتن به کی‌یف در جریان جنگ ۱۸ ماهه از آنها استفاده می‌کردند.

مقام‌های آمریکایی تخمین زدند که نیروهای اوکراینی به تازگی ۸ هزار گلوله توپخانه از جمله صدها بمب خوشه‌ای به صورت روزانه شلیک کردند.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، انتظار می‌رود درخواست سیری‌ناپذیر اوکراین برای مهمات افزایش پیدا کند درحالیکه برخی از واحدها به صورت فزاینده به توپخانه سنگین برای مقابله با نیروهای پیاده نظام وابسته هستند. نیروهای کی‌یف این شیوه را به استفاده از جنگ افزارهای به سبک ناتو که استفاده آنها برای واحدهای اوکراینی سخت است، ترجیح می‌دهند.

به گزارش ایرنا، در ماه ژوئیه (تیر- مرداد)، دولت بایدن اولین بسته کمک نظامی که شامل مهمات خوشه ای بود را به اوکراین ارسال کرد. این اقدام مورد انتقاد گسترده فعالان حقوق بشر و مخالفت برخی قانونگذاران آمریکایی قرار گرفت.
مهمات خوشه ای مجهز به تجهیزات خود تخریب نیستند. بر اساس داده‌های ارتش ایالات متحده، ۵ تا ۱۴ درصد از این مهمات ممکن است به هیچ وجه عمل نکنند و در نتیجه می‌توانند سال‌ها مانند مین‌های زمینی تهدیدی برای غیرنظامیان باشند.

پربیننده ترین خبرها