هشدار اروپا به باکو درباره گذرگاه لاچین

هشدار اروپا به باکو درباره گذرگاه لاچین
يکشنبه 19 شهريور 1402 - 01:09

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تماس با وزیر خارجه جمهوری آذربایجان بر لزوم بازگشایی سریع مسیر مهم «لاچین» تاکید کرد.

العالم - اروپا

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شنبه شب به وقت تهران از تماس با وزیر خارجه جمهوری آذربایجان و لزوم بازگشایی سریع مسیر مهم «لاچین» خبر داد.

به گزارش منابع خبری، «جوزپ بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «در تماس با "جیحون بایراموف" وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نگرانی خود را در مورد وضعیت انسانی ساکنان ارمنی نشین قره باغ تکرار کردم. کریدور لاچین هم اکنون باید بازگشایی شود. راه‌های دیگری مانند "آغدام" را می‌توان به عنوان بخشی از راه حل، نه جایگزین باز کرد.»

بر اساس این گزارش، جمهوری آذربایجان کریدور لاچین، تنها جاده‌ای که قره باغ را به ارمنستان وصل می‌کند، مدت‌هاست محاصره کرده است. ارمنستان و جمهوری آذربایجان تاکنون ۲ بار باهم جنگیده‌اند و طی آن باکو بخش‌هایی از اراضی خود را مجددا به دست آورده است. این جنگ‌ها به ویژه نبرد دوم قره باغ بر منطقه قفقاز اثرات نامطلوبی برجای گذاشته است. در جنگ دوم قره باغ، ارمنستان شمار کشته شدگان خود را چهار هزار نفر اعلام کرد. باکو نیز کشته شدگان خود را نزدیک سه هزار نفر اعلام کرد.

وزارت امور خارجه ارمنستان اخیرا اعلام کرد که کریدور لاچین مسیر ارتباطی بین ارمنستان و قره باغ کوهستانی است وهیچ جایگزینی ندارد.

اخیرا نیز سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان اظهار داشت که ایران مخالف هرگونه تغییر مرزهاست و تمام مسیرهای ارتباطی باید تحت کنترل کشورهایی باشد که در قلمروی آنها قرار دارند.

«مهدی سبحانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان گفت: «از حاکمیت و تمامیت ارضی ارمنستان حمایت می‌کنیم و مخالف هرگونه تغییر مرزها هستیم. ما حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها را به رسمیت می‌شناسیم. البته مخالف باز شدن راه‌های ارتباطی نیستیم و این گونه مسیر‌ها را در اختیار جمهوری آذربایجان نیز قرار دادیم. اما تمام مسیرهای ارتباطی باید تحت کنترل کشورهایی باشد که در قلمروی آنها قرار دارند، به ویژه در مورد ارمنستان.»

وبگاه‌ «آذر نیوز» نیز گزارش کرد که به ابتکار دولت روسیه، بر اساس تفاهم نامه همکاری بین جمعیت هلال احمر جمهوری آذربایجان و جمعیت صلیب سرخ روسیه، به منظور تامین نیازهای غذایی ساکنان ارمنی ساکن در قره باغ مواد غذاییو محصولات غیر خوراکی به منطقه ارسال شده است.

برخی منابع خبری روز شنبه گزارش کردند که به دنبال ادامه محصره کریدور لاچین، از امروز نان در قره باغ کوهستانی سهمیه بندی شده و به صورت کوپنی بین مردم تقسیم می‌شود. طبق تصمیم مقامات برای هر نفر روزانه ۲۰۰ گرم نان پیش بینی شده است

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها