آمریکا و همدستانش به دنبال تقسیم سوریه

آمریکا و همدستانش به دنبال تقسیم سوریه
يکشنبه 19 شهريور 1402 - 15:02

شرق فرات در آستانه تحولات مهمی است که عناصر و مؤلفه های آن هنوز تکمیل نشده است.

العالم - نظرکده

هدی رزق، کارشناس مسائل منطقه‌ای و بین المللی گفت که آمریکا در حال جانمایی سیاسی و نظامی در شرق فرات و جنوب سوریه و به طور مشخص‌تر در منطقه السویدا است.

این کارشناس به شبکه خبری العالم گفت نباید فراموش کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، نظریه پرداز طرح نظام فدرالیسم در عراق و سوریه است و نظر او بود که این دو کشور باید نظام فدرالیسم داشته باشند نه متمرکز. لذا شخص او بر استقرار دوباره نیروهای این کشور در شرق فرات اصرار می ورزد. این در حالی است که پیش از او، ترامپ هم به بهانه هایی چون حمایت از قسد و عشایر و اقلیت های دیگر، نیروهای آمریکایی را در این منطقه مستقر کرده بود.

وی خاطرنشان کرد که ظرف دو هفته گذشته، مسأله السویدا به دلیل جایگاهی که در نقشه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی و طرح ایجاد پایگاه‌های جدید برای نیروهای آمریکایی دارد، مورد توجه قرار گرفته است.

این کارشناس همچنین تأکید کرد که نیروهای مقاومت در این منطقه اجرای این طرح را تا حدی مختل کرده اند.

وی تصریح کرد که هدف آمریکا از تحرکات جدید در این منطقه، هشدار به ایران و روسیه و حتی عربستان و آن دسته از کشورهای عربی است که به سوریه بازگشته و بازسازی این کشور را آغاز کرده اند. آمریکا می کوشد با این تحرکات چنین القا کند که هنوز در منطقه حضور دارد و ابتکار عمل در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی در دست اوست.

مهند الضاهر، پژوهشگر سیاسی هم می گوید از سال 1980، طرح تسیم سوریه به چهار کشور کوچک بر اساس هویت های قومی و مذهبی مطرح شده است.

وی می گوید از این میان، سه کشور بر اساس مذهبی و فرقه ای و یک کشور هم بر اساس نژادی و قومی تشکیل خواهد شد چون در این مناطق تضاد و تناقض های مشخص و قابل ذکر وجود دارد. اما دولت سوریه در تله جنگ فرقه‌ای و مذهبی نیفتاد و توانست این نقشه را خنثی کند.

این کارشناس می گوید طرح تقسیم مذهبی سوریه از همان ابتدای ناآرامی های موسوم به "بهار"، شکست خورد. به خصوص با آزادسازی شهر حمص، طرح تقسیم سوریه به طور کامل شکست خورد اما آمریکا همیشه یک نقشه در آستین دارد لذا باید مشغله را برای دولت سوریه ایجاد می کرد و بر همین اساس هنوز هم طرح مذکور را در دستور کار دارد و این بار جزیره سوریه موسوم به شرق فرات را مورد نظر قرار داده و می کوشد به بهانه حمایت از اقلیت کردی و "شورای نظامی دیر الزور" و عشایر در این منطقه بماند و طرح خود را اجرا کند. این کارشناس تصریح می کند که استفاده از این اسامی و عناوین نشان می دهد که آمریکا هنوز به دنبال طرح خود و ایجاد آشوب فرقه ای و مذهبی در منطقه است.

این کارشناس خاطرنشان می کند که آمریکا برای اجرای نقشه خود، از سرگرم شدن روسیه – به عنوان حامی دولت سوریه در برابر نقشه های آمریکا در منطقه – در جنگ اوکراین نهایت استفاده را می برد تا منطقه شرق فرات را صحنه جنگ و درگیری های فرقه ای کند.

پربیننده ترین خبرها