جنگ قدرت میان مزدوران، نقشه آمریکا برای بستن جاده راهبردی سوریه با عراق را بر هم زد

جنگ قدرت میان مزدوران، نقشه آمریکا برای بستن جاده راهبردی سوریه با عراق را بر هم زد
شنبه 14 مرداد 1402 - 15:06

جنگ قدرت میان گروههای مسلح مزدور آمریکا مستقر در منطقه شرق فرات و مناطق اشغالی خاک سوریه، نقشه آمریکا در این منطقه را برای بستن جاده راهبردی مرزی بین سوریه و عراق بر هم زد.

العالم - سوریه

به گزارش شبکه خبری العهد روز شنبه در گزارشی اختصاصی درباره تحولات منطقه شرق فرات در سوریه نوشت: گروههای مسلحی که بر مناطقی از خاک سوریه در شرق فرات سیطره دارند برغم وابستگی مالی و تسلیحاتی به آمریکا، بدلیل رقابت و جنگ قدرت به جان هم افتاده و طرح آمریکا را در این منطقه را دچار چالش کرده اند.

به نوشته العهد، منطقه تحت اشغال آمریکا در شرق فرات به همین دلیل به صحنه کشمکش میان گروههای مسلح وابسته به واشنگتن و بویژه میان گروه شبه نظامی موسوم به "نیروهای سوریه دموکراتیک" (قسد) و گروه موسوم به "شورای نظامی دیر الزور" تبدیل شده است؛ به نحوی که اخیرا تنش میان آنها چند روز ادامه یافت و نزدیک بود به درگیری گسترده بین این دو گروه متشکل از ساکنان عرب و کرد این منطقه منجر شود.

این گزارش حاکی است: هر چند هم اکنون آتش بس میان آنها برقرار شده است اما فضای تنش آلود و خصمانه همچنان حاکم است و به محض فراهم شدن زمینه، اقدامات خصمانه دوباره از سر گرفته می شود.

«ابراهیم العلی» تحلیلگر سیاسی به پایگاه خبری العهد گفته است که درگیری میان این دو گروه مسلح تروریستی، ترجمان عوامل بسیاری است که در راس آن خشم گروه برخاسته از اکثریت عرب منطقه (شورای نظامی دیر الزور) از محرومیت و حاشیه نشین شدن توسط قسد و تحمیل خودمختاری اداری و اقتصادی بر منطقه است. درحالی عرب ها بخصوص در دیر الزور اکثریت بزرگی را تشکیل می دهند اما این گروه کردی (قسد) بر منطقه مسلط شده و با برقراری ایست های بازرسی بی رویه بین شهرها و روستا موجب نارضایتی طرف دیگر می شود.

به نوشته العهد، محروم کردن عرب های ساکن این منطقه از درآمدهای نفتی یکی دیگر از علل این درگیری ها است. قسد تقریبا بر بیش از ۹۰ درصد منابع نفتی سوریه در این منطقه سیطره دارد اما کمترین سهمی از آن به ساکنان دیرالزور نمی دهد.

این تحلیلگر افزود: شورای نظامی دیر الزور در سال ۲۰۱۶ در منطقه الشداده و توسط عشائر عربی العکیدات، البکاره و الجبول تشکیل شد و سپس گسترش یافت و در مناطقی که پیش تر داعش بر آن سیطره داشت، مسلط شد و دیر الزور را مقر خود قرار داد. این درحالی است که قسد که پیش تر تنها گروه مسلح مستقر در این منطقه بود، از افزایش نفوذ شورای نظامی دیر الزور به وحشت افتاد؛ بویژه آنکه می دید نیاز آمریکا به این گروه عشائری عرب هر روز بیشتر می شود.

«عدی حداوی» یک تحلیلگر دیگر سیاسی می گوید که وقوع درگیری میان این دو گروه وابسته به آمریکا در چنین ظرف زمانی، آمریکا را سردرگم کرده است، چرا که واشنگتن در حال تقویت نیرو در این منطقه و ارسال پیام به رقبای خود در غرب فرات بویژه ارتش سوریه و هم پیمانانش و به خصوص جمهوری اسلامی ایران و روسیه بود و در همین راستا، تجهیزات نظامی شورای نظامی دیر الزور را برای مقابله با ارتش سوریه و همپیمانانش را به منطقه آورده بود اما به یکباره ورق برگشت.

وی در گفت و گو با العهد افزود: درحالی که آمریکا در حال تقویت حضور ایادی خود در منطقه با هدف بستن کریدور ایران، عراق، سوریه بود، درگیری داخلی گروههای تروریستی وابسته به واشنگتن در این منطقه، اوضاع را دگرگون کرد و اختلافات و درگیری مسلحانه بین قسد و شورای نظامی دیر الزور، آمریکا را به دردسر انداخت.

به گزارش ایرنا، حداوی گفت: این درگیری ها باعث شد آمریکایی ها بشدت سردرگم شوند و طرحشان مبنی بر استفاده از عشائر عربی منطقه برای بیرون راندن ارتش سوریه از روستاهای هفت گانه ای که همراه با همپیمانان دمشق در آن مستقر هستند و در نتیجه، اتصال منطقه تحت نفوذ به منطقه شرق فرات با هدف بستن جاده ای که سوریه را به عراق و جمهوری اسلامی ایران متصل می کند، دچار مشکل شود.

این تحلیلگر سیاسی تاکید کرد که حضور آمریکا در سوریه کاملا شکننده است چرا که بدلیل عدم مشروعیت و نیز مخالفت کامل ملت سوریه امکان تداوم نخواهد داشت و نیروهای مقاومت در همین راستا عزم خود را جزم کرده اند که نظامیان آمریکا را از این منطقه بیرون برانند و گروههای تروریستی مزدور واشنگتن را از بین ببرند.

پربیننده ترین خبرها