نامه سوریه به شورای امنیت در اعتراض به غارت منابع این کشور توسط آمریکا

نامه سوریه به شورای امنیت در اعتراض به غارت منابع این کشور توسط آمریکا
يکشنبه 19 شهريور 1402 - 21:32

دولت سوریه امروز (یکشنبه) نامه‌ای را به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت ارسال و طی آن تأکید کرد که آمریکا و مزدوران تروریست آن همچنان به نقض حاکمیت ملی و غارت منابع این کشور ادامه می‌دهند.

العالم - سوریه

به گزارش خبرگزاری سانا، وزارت خارجه سوریه در این نامه تاکید کرد که مقامات آمریکایی در قبال این سرقت‌ها باید پاسخگو باشند و دولت واشنگتن باید غرامت خسارات وارد شده به سوریه را بپردازد.

دمشق همچنین خواستار پایان دادن به حضور غیرقانونی نیروهای اشغالگر آمریکایی و بازگرداندن مناطق اشغالی و میدان‌های نفتی و گازی به دولت سوریه شد.

وزارت امور خارجه سوریه در ادامه این نامه خواستار پایان دادن به اقدامات تهاجمی و نقض شدید اصول حقوق بین‌الملل و مفاد منشور سازمان ملل متحد توسط آمریکا و نیروهای نظامی آن شد که به طور غیرقانونی در بخش‌هایی از خاک این کشور و به ویژه در شمال شرقی و در منطقه التنف واقع در جنوب شرق سوریه حضور دارند.

این وزارتخانه خاطرنشان کرد: آمریکا و ابزارهای آن از جمله گروه‌ها و شبه نظامیان تروریستی همچنان به نقض حاکمیت ملی و غارت ثروت و منابع استراتژیک سوریه ادامه می‌دهند تا آثار اقدامات تحمیلی یک جانبه و غیرقانونی را تشدید کنند و سوری‌ها را از برخورداری از قابلیت‌های میهن خود محروم کنند و درد و رنج آنها را افزایش دهند.

این وزارتخانه ادامه داد: ارزش خسارت وارده به بخش منابع نفتی و منابع معدنی سوریه به دلیل اعمال تجاوز، غارت و خرابکاری‌های انجام شده توسط نظامیان آمریکا و ابزارهای تروریستی آن از سال ۲۰۱۱ تا پایان نیمه اول سال ۲۰۲۳ به ۱۱۵.۲ میلیارد دلار رسیده است.

وزارت خارجه سوریه همچنین گزارش داد: آخرین آمار و برآوردهای خسارات وارده به بخش نفت در سوریه نشان می‌دهد که ارزش خسارت وارد شده مستقیم به این بخش بالغ بر ۲۷.۵ میلیارد دلار بوده است.

در همین راستا، خبرگزاری سانا امروز اعلام کرد که نیروهای اشغالگر آمریکایی به سرقت و قاچاق منابع سوریه به پایگاه‌های خود در خاک عراق ادامه داده اند و طی ۲۴ ساعت گذشته حدود ۹۵ تانکر نفت را از میادین منطقه الجزیره به سرقت بردند.

منابع محلی در حومه الیعربیه به خبرنگار سانا گفتند: یک کاروان متعلق به نیروهای اشغالگر آمریکا متشکل از چندین خودرو و ۴۰ تانکر حامل نفت سرقتی از میادین الجزیره و از گذرگاه غیرقانونی المحمودیه به سمت عراق حرکت کردند.

این منابع همچنین اعلام کردند: اشغالگران ساعاتی پیش نیز کاروانی متشکل از ۵۵ تانکر حامل نفت سرقتی سوریه را از طریق گذرگاه غیرقانونی المحمودیه به خاک عراق منتقل کردند.

با شکست گروه تروریستی داعش به عنوان بازوی نظامی آمریکا در سوریه در آذر ماه سال ۱۳۹۶، نیروهای آمریکایی به طور مستقیم جایگزین این گروهک شدند و به طور دقیق از همان زمان نیز به جای داعش شروع به استخراج و سرقت نفت سوریه کردند.

مناطق تحت اشغال نیروهای آمریکایی و شبه نظامیان موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوریه» (قسد) تحت حمایت آن‌ها در الحسکه و دیگر مناطق شمالی سوریه، همواره شاهد اعتراضات شهروندان سوری به حضور اقدامات تروریستی اشغالگران و شبه نظامیان علیه ساکنان این مناطق است.

به گزارش ایرنا، دولت سوریه بارها تاکید کرده است که این شبه نظامیان و آمریکایی‌ها در شرق و شمال شرق سوریه هدفی جز غارت نفت ندارند و حضور آنان غیر قانونی است.

پربیننده ترین خبرها