هشدار ایران نسبت به پیامدهای تنش مرزی آذربایجان و ارمنستان

يکشنبه 19 شهريور 1402 - 23:28

منطقه جنوب قفقاز با انتشار گزارش هایی مبنی بر اینکه جمهوری آذربایجان به دنبال کنترل مرز ارمنستان و ایران است، شاهد تشدید تنش است، تنشی که تهران نسبت به عواقب آن هشدار داد و اعلام کرد که خطوط قرمزش را نقض می کند.

العالم – آسیا

تنش ها در منطقه جنوب قفقاز در حالی افزایش می یابد که منابع مطلع از درگیری بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مرز بین دو طرف خبر می دهند.

در بحبوحه این تحولات، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که هرگونه تغییر در مرزهای کشورهای منطقه خط قرمز ایران است و هرگونه تغییر ژئوپلیتیک در مرزهای منطقه، خطوط ترانزیتی، همکاری با بیگانگان و برگزاری رزمایش با آنها فقط وضعیت را پیچیده می کند.

با مروری گذرا به عوامل تنش فعلی در می یابیم که جنگ چهل و چهار روزه در سه سال قبل میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان منجر به استرداد اراضی منطقه ناگورنو قره باغ شد که این مساله یکی از عوامل تنش موجود است.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان همواره نسبت به مسدود ماندن گذرگاه لاچین ابراز نگرانی کرده است زیرا این امر ساکنان ارامنه نشین ناگورنو قره باغ را به لحاظ معیشتی با چالش های فراوانی مواجه کرده است.

در آن زمان مقامات ایروان در توافق آتش بس در پاییز 2020 متعهد شدند که گذرگاه لاچین برای تردد ارامنه و گذرگاه زنگزور برای ترانزیت کالا از جمهوری آذربایجان به منطقه نخجوان باز شود و جمهوری آذربایجان را از طریق خاک ارمنستان به نخجوان پیوند دهد.

با توجه به این تحولات، جمهوری اسلامی ایران بارها نسبت به گشایش کریدور زنگزور و قطع مرز ایران با ارمنستان هشدار داده و از زمان شروع جنگ دوم قره باغ، مخالفت خود را با تغییر مرزها در منطقه اعلام کرده است.

البته باکو این گزارش ها را تکذیب کرده است اما تهران تلاش باکو برای تحمیل کریدوری که آن را به جمهوری نخجوان و ترکیه متصل کرده و باعث سیطره آذربایجان بر آن می شود، نوعی تغییر ژئوپلیتیکی تهدیدآمیز اعلام کرده و بارها نسبت به آن هشدار داده است.

تهران معتقد است که باکو به دنبال تغییر مرزهای قفقاز از جمله تغییر مرزهای ایران با ارمنستان به طول چهل و چهار کیلومتر است تا جمهوری نخجوان را به سرزمین های خود متصل کند.

ایران معتقد است که تحولات منطقه قفقاز در دو سال گذشته نشانه پروژه جمهوری آذربایجان با حمایت منطقه ای و رژیم اسرائیل برای ایجاد تغییرات ژئوپلیتیکی در منطقه قفقاز از طریق بستن مرزهای خود با ارمنستان است که این کار از طریق کنترل نوار مرزی از جمهوری نخجوان تا اراضی جمهوری آذربایجان انجام می شود که مرز ایران و ارمنستان در استان سیونیک ارمنستان را تشکیل می دهد.

پربیننده ترین خبرها