کمیسیون اروپا ممنوعیت ورود غلات اوکراین را تمدید نکرد

کمیسیون اروپا ممنوعیت ورود غلات اوکراین را تمدید نکرد
شنبه 25 شهريور 1402 - 06:18

کمیسیون اروپا ممنوعیت ورود غلات اوکراین به پنج کشور اروپایی را که نیمه شب جمعه به پایان رسید، تمدید نکرد و کی‌یف نیز با اعمال محدودیت‌های جدید برای جلوگیری از انباشت غلات خود در اتحادیه اروپا موافقت کرد.

العالم - اروپا

به گزارش اینترفاکس، کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که اوکراین موافقت کرده است ظرف ۳۰ روز اقدامات جدیدی برای جلوگیری از انباشت غلات خود در کشورهای اتحادیه اروپا اتخاذ کند.

این بیانیه افزود که شورای اروپا داده‌های مربوط به تاثیر صادرات اوکراین در مورد چهار محصول کشاورزی گندم، ذرت، دانه‌های کلزا و گل آفتابگردان بر بازار اتحادیه اروپا را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که تاثیرات منفی این صادرات به پن کشور همسایه اوکراین از بین رفته است.

کمیسیون اروپا تاکید کرد که تا زمانی که تدابیر موثر اوکراین اجرا و بطور کامل کارآمد باشد این نهاد از اعمال محدودیت بر صادرات غلات اوکراین خودداری می‌کند.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین جمعه در تماسی تلفنی با اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا از این تصمیم قدردانی کرد و آن را نمونه‌ای از اتحاد و اعتماد واقعی خواند.

این در حالی است که سه کشور لهستان، اسلواکی و مجارستان با انتقاد از عملکرد اتحادیه اروپا تاکید کردند که بطور یکجانبه بر واردات غلات اوکراین ممنوعیت اعمال می‌کنند.

ممنوعیت واردات محصولات اوکراین از ۲ ماه مه (۱۲ اردیبهشت) اعمال شده و شامل پنج عضو اتحادیه اروپا واقع در همسایگی اوکراین شامل لهستان، مجارستان، اسلواکی، رومانی و بلغارستان است.

بر اساس این ممنوعیت‌ها، مسئولان ترانزیت محصولات کشاورزی اوکراین می‌توانستند چهار محصول از کی‌یف شامل گندم، ذرت، کلزا و آفتابگردان را از طریق پنج کشور اروپای شرقی حمل و نقل کنند اما نمی‌توانستند این محصولات را در بازارهای داخلی این پنج کشور عرضه کرده یا برای مصارف آتی ذخیره‌سازی کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها